Wat komt de fiscus allemaal te weten over uw spaargeld?

Met de deadline voor het indienen van de belastingaangifte in zicht moeten de meeste Belgen weer veel informatie over hun financiën doorspelen aan de fiscus. Die wordt ook op andere manieren wijzer over ons spaargeld. Steeds meer databanken staan tot zijn beschikking.

Hoewel ons land geen vermogenskadaster heeft, werden de voorbije jaren wel stappen in die richting gezet. In de strijd tegen witwassen en terrorisme kreeg de fiscus meer zicht op uw spaargeld. Sommige zaken moet u zelf aangeven in uw belastingaangifte, andere kan de fiscus op het spoor komen. We zetten de belangrijkste op een rij.

1. Wat moet u zelf aangeven?

U moet de overheid via de belastingaangifte elk jaar enkele gegevens over uw spaargeld doorspelen. Hebt u spaarproducten, aandelen of beleggingsfondsen bij een Belgische bank of tussenpersoon, dan onderwerpt die de inkomsten daaruit in principe aan een bevrijdende roerende voorheffing. De instellingen storten het bedrag periodiek en op geaggregeerde basis door aan de staatskas en delen daarbij geen gegevens van individuele cliënten, zoals rekeningnummers of namen. Door de bevrijdende roerende voorheffing moet u de inkomsten zelf niet meer aangeven. Toch mag u er niet van uitgaan dat u nooit inkomsten uit spaargeld of beleggingen moet aangeven. In de volgende gevallen moet het wel.

Spaarboekjes

Wie via zijn spaarboekje meer dan 980 euro aan intresten int, moet op het surplus een roerende voorheffing van 15 procent betalen. Overschrijdt u de drempel bij dezelfde bank, dan doet de bank dat voor u. Als dat gebeurt via meerdere spaarboekjes bij verschillende banken, dan moet u de belastbare intresten zelf aangeven. In de belastingaangifte van 2022 (inkomsten 2021) gaven 2.613 Belgen de intresten op hun spaarboekjes aan. Samen overschreden ze de intrestdrempel met 2,3 miljoen euro.

Dat wordt de komende jaren wellicht meer. Bij een wettelijke minimumrente van 0,11 procent overschrijdt u de drempel pas met meer dan 890.909 euro op spaarboekjes. Nu de spaarrentes in de lift zitten, gaat de lat steeds lager. Tegen een spaarrente van 1,5 procent zakt de drempel al naar 65.333 euro spaargeld. Stijgt de spaarrente tot 2,3 procent – de hoogste rente op de markt zonder voorwaarden – dan slinkt het bedrag verder tot 42.609 euro. Waakzaamheid is dus geboden. Let wel: de drempel geldt per persoon. Voor een gehuwd koppel met gezamenlijke spaarrekeningen mag u samen tot 1.960 euro intresten belastingvrij innen.

Buitenlandse bank

Wie spaargeld of beleggingen op een rekening van een buitenlandse financiële instelling of tussenpersoon heeft, moet uitkijken. Als die de Belgische bronbelasting niet voor u int, wat meestal het geval is, dan moet u de belastbare inkomsten zelf aangeven in uw belastingaangifte. Onlinebrokers zoals BUX, Degiro of Mexem houden geen Belgische roerende voorheffing af, waardoor u ze zelf moet aangeven. Al geldt die verplichting niet noodzakelijk voor dividenden van aandelen, aangezien daarvoor een belastingvrije schijf bestaat  (zie volgend punt).

Recuperatie dividenden

Heeft u aandelen op een rekening van een Belgische financiële instelling, dan wordt de roerende voorheffing op de dividenden automatisch afgehouden. Sinds 2018 kunt u een deel daarvan recupereren. Er geldt een maximumbedrag van 800 euro aan dividenden, wat betekent dat u maximaal 240 euro (30% roerende voorheffing op 800 euro) kunt recupereren.

De belastingvrije schijf geldt alleen voor dividenden van aandelen, niet voor dividenden van beleggingsfondsen of trackers. Ook coöperatieve aandelen, zoals van zoals Cera, CrelanCo, Ecopower of Alterfin, komen in aanmerking. Hun dividenden worden aan de bron belast, maar u kunt ook die roerende voorheffing (gedeeltelijk) recupereren.

551.304 Belgen vorderden in de belastingaangifte van 2022 roerende voorheffing op dividenden terug. Ze recupereerden 68 miljoen euro, gemiddeld 123 euro, een kwart meer dan in 2021.

Gemeenschappelijke beleggingsfondsen

Heeft u op een Belgische of buitenlandse rekening nog deelbewijzen van buitenlandse gemeenschappelijke beleggingsfondsen, dan heeft u ook een aangifteplicht. De inkomsten van zulke fondsen zijn fiscaal transparant, wat betekent dat de eindbelegger verantwoordelijk is voor de aangifte. De voorbije jaren hebben de meeste buitenlandse fondsenhuizen hun gemeenschappelijke beleggingsfondsen omgezet in beleggingsvennootschappen (sicavs), zodat ze het normale belastingregime ondergaan. Toch blijven nog enkele gemeenschappelijke beleggingsfondsen geregistreerd. Raadpleeg voor informatie de essentiële beleggersinformatie van het fonds.

Beurstaks

Heel wat Belgen openden de voorbije jaren een rekening bij een onlinebroker in het buitenland, aangetrokken door lagere transactiekosten. De keerzijde is dat het over een buitenlandse rekening gaat en dat buitenlandse brokers niet altijd de beurstaks of roerende voorheffing  (zie hoger)  afhouden. Voor de beurstaks is dat bijvoorbeeld het geval bij de Duitse speler Trade Republic, die recent neerstreek in ons land. U bent dan verplicht zelf de beurstaks te berekenen en aan te geven. Dat moet gebeuren binnen de twee maanden na de transactie en verloopt via een gestandaardiseerd formulier, niet via de belastingaangifte.

Buitenlandse rekening

Al meerdere jaren zijn Belgen verplicht in hun belastingaangifte aan te geven of ze over een buitenlandse rekening beschikken. U doet dat door een veld aan te vinken. De fiscus vraagt ook het land van herkomst, maar u moet geen saldi van de rekeningen geven. In de belastingaangifte van 2022 gaven 350.258 Belgische gezinnen een buitenlandse rekening aan, 8 procent meer dan in 2021.

Ook een buitenlandse verzekering moet aangegeven worden. In de belastingaangifte van 2022 ging het om 63.861 Belgische gezinnen, 3 procent minder dan in 2021 en 15 procent minder dan in 2019.

Ten slotte is het bestaan van een buitenlandse juridische constructie aangifteplichtig. In het aanslagjaar 2022 gaven 2.728 Belgische gezinnen zo’n constructie aan.

Effectenrekening

Heeft u een effectenrekening waarop meer dan 1 miljoen euro staat, vergeet dan de effectentaks niet. Die taks van 0,15 procent wordt op een Belgische effectenrekening automatisch afgehouden als het gemiddelde saldo tijdens het voorgaande jaar boven 1 miljoen euro uitkwam. Als u die rekening aanhoudt bij een buitenlandse financiële instelling is de kans groot dat u het zelf in uw belastingaangifte moet aangeven.

2. Welke gegevens krijgt de fiscus via andere kanalen?

Zonder dat u het beseft, krijgt de fiscus spontaan informatie over uw financiële situatie. Dat heeft alles te maken met de internationale gegevensuitwisseling die in 2014 in de steigers werd gezet, de Common Reporting Standards (CRS). Intussen nemen meer dan 100 landen deel aan de uitwisseling, waaronder België en de andere EU-lidstaten. Ook Zwitserland en belastingparadijzen als de Kaaimaneilanden en Liechtenstein doen mee.

Elk jaar ontvangt de fiscus informatie over het saldo op uw buitenlandse rekening en over de inkomsten die van die rekening werden uitgekeerd. Het heeft geen enkele zin meer die te verzwijgen in uw belastingaangifte. Ook buitenlandse verzekeringen zitten in het pakket CRS-gegevens, waardoor de Belgische fiscus een perfect zicht heeft op de uitstaande kapitalen in zo’n verzekering.

Sinds het begin van de automatische uitwisseling in 2017 heeft de Belgische belastingadministratie bijna 9,6 miljoen nieuwe inlichtingen ontvangen van partnerstaten.

Ook op andere manieren kan de fiscus spontaan op de hoogte worden gesteld van uw vermogen. Dat is het geval bij een overlijden, waarbij de rekeningen meteen geblokkeerd worden en een aangifte voor nalatenschap moet worden opgesteld die de stand van de rekeningen vermeldt. Ook bij spaar- of beleggingsverzekeringen worden de kapitalen bij overlijden zichtbaar. Belgische verzekeraars moeten de fiscus bij een overlijden op de hoogte stellen van het contract.

3. Welke data kan de fiscus opvragen?

Ten slotte heeft de fiscus toegang tot databanken die hij onder voorwaarden kan raadplegen. Sinds 2014 zijn de Belgische banken en verzekeraars verplicht alle bankrekeningen en financiële contracten van hun cliënten door te spelen aan het Centraal Aanspreekpunt (CAP), dat gecoördineerd wordt bij de Nationale Bank. Het gaat om zicht-, deposito-, spaar-, effecten- en termijnrekeningen.

Oorspronkelijk bevatte het register alleen de naam van de rekeninghouder en het rekeningnummer. Sinds vorig jaar bevat het ook het saldo en de uitstaande bedragen op de rekeningen en in de contracten. Banken en verzekeraars zijn verplicht die informatie met een vaste frequentie door te spelen, waardoor de fiscus de evolutie van uw vermogen kan volgen.

In principe kan de fiscale administratie het meldpunt alleen raadplegen als ze beschikt over aanwijzingen van fiscale fraude of als ze achterstallige belastingen wil innen. In de eerste jaarhelft gebeurde dat 47.955 keer, 16 procent meer dan in de eerste helft van 2022. Bij indicaties van fraude kan de fiscus ook, na een kennisgeving aan de belastingplichtige, rechtstreeks de financiële instellingen bevragen en een zicht krijgen op financiële transacties en tegoeden.

door TaxCalCul 31 augustus 2025
De recente wijzigingen in de fiscale behandeling van hybride bedrijfswagens zorgen voor nieuwe mogelijkheden voor bepaalde ondernemers. Als boekhoudkantoor met ruim 40 jaar ervaring zetten we de belangrijkste punten voor u op een rij. Voor wie is de nieuwe regeling bedoeld? De nieuwe fiscale gunstmaatregelen voor plug-inhybrides zijn specifiek gericht op zelfstandigen en eenmanszaken in de strikte zin van het woord . Concreet betekent dit: U bent een natuurlijk persoon met een btw-nummer U bent onderworpen aan de personenbelasting U heeft uw activiteiten niet ondergebracht in een vennootschap Dit is een belangrijke beperking: ondernemers die werken via een BV, commanditaire vennootschap of managementvennootschap vallen buiten deze regeling. Volgens schattingen van Febiac zijn er ongeveer 190.000 zelfstandigen met een fossiele bedrijfswagen die in aanmerking komen voor deze nieuwe regels. Wat houdt de fiscale gunstregeling precies in? Voor nieuwe bestellingen in 2025 De nieuwe regeling brengt de hybride bedrijfswagen terug in het fiscale landschap. Vanaf 1 januari 2026 zijn hybride auto's opnieuw fiscaal aftrekbaar als bedrijfswagen, met een maximale aftrek die kan oplopen tot 100%, afhankelijk van de CO2-uitstoot: Hybrides met een CO2-uitstoot tot 75 gram per kilometer: aftrekbaar tot 100% Hybrides met een CO2-uitstoot boven 75 gram per kilometer: maximaal 75% aftrekbaar Let op: verandering in uitstootcijfers Hier schuilt echter een belangrijk aandachtspunt. Autofabrikanten moeten voor eind 2025 hun uitstootcijfers aanpassen aan de nieuwe Euro6e-bis norm. Deze aanpassing zal leiden tot een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de uitstootcijfers, vooral bij hybride voertuigen. De exacte cijfers zullen pas eind dit jaar bekend zijn. Afbouw van de fiscale voordelen De nieuwe regeling is niet permanent: Vanaf 1 januari 2027 daalt het maximale aftrekpercentage voor nieuwe hybride bedrijfswagens met een uitstoot tot 50 gram CO2/km van 100% naar 95% Daarna daalt de maximale aftrek jaarlijks verder Na 31 december 2029 genieten nieuw bestelde hybrides geen enkele aftrek meer Hoe zit het met de tankkaart? De fiscale behandeling van de energiekosten voor uw hybride bedrijfswagen is als volgt: Elektriciteitskosten : De kosten voor het opladen van de batterij via laadpassen blijven tot eind 2026 volledig (100%) aftrekbaar. In 2027 daalt dit percentage naar 95%. Brandstofkosten : De aftrekbaarheid van de tankkaart voor benzine en diesel wordt sterk beperkt. De 50% aftrek tot eind 2027 geldt alleen nog voor auto's die vóór eind 2025 zijn besteld. Voor auto's besteld vanaf 1 januari 2026 zijn de fossiele tankkaarten niet meer aftrekbaar. Dit betekent dat het regelmatig opladen van uw hybride wagen fiscaal steeds belangrijker wordt. De oplaadkabel ongebruikt in de kofferbak laten liggen wordt een kostbare zaak. Wat als u onlangs een hybride bedrijfswagen heeft aangeschaft? Voor zelfstandigen met een eenmanszaak die vóór 31 december 2025 een hybride bedrijfswagen hebben besteld, blijft de huidige regeling van kracht. U kunt dit jaar blijven genieten van 75% aftrekbaarheid van de autokosten. Deze aftrekbaarheid wordt tot 2028 gedurende de hele gebruiksperiode vastgezet op 75%. Welke hybride wagens komen in aanmerking? Niet alle hybride voertuigen komen in aanmerking voor de gunstige fiscale behandeling. Alleen plug-inhybrides - auto's die zowel over een verbrandingsmotor als over een elektromotor beschikken én waarvan de batterij van buitenaf kan worden opgeladen - vallen onder de regeling. Bovendien moet u opletten voor 'valse hybrides'. Een auto wordt als 'valse hybride' beschouwd als: De auto per 100 kg autogewicht minder dan 0,5 kWh aan batterijcapaciteit heeft De CO2-uitstoot meer dan 200 gram per kilometer bedraagt Deze 'valse hybrides' krijgen een extra hoge fiscale CO2-uitstoot aangerekend, waardoor een groot deel van de fiscale aantrekkelijkheid wegvalt. Conclusie: wat betekent dit voor u als ondernemer? De nieuwe fiscale regeling voor hybride bedrijfswagens biedt zeker kansen voor zelfstandigen in eenmanszaken. Echter, gezien de beperkte doelgroep, de aankomende wijzigingen in uitstootcijfers en de geleidelijke afbouw van de voordelen, is het belangrijk om een weloverwogen beslissing te nemen. Bij TaxCalCul adviseren wij u graag persoonlijk over de fiscale implicaties voor uw specifieke situatie. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor deze regeling en wat de concrete voordelen voor u kunnen zijn? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Disclaimer: Deze informatie is gebaseerd op de huidige stand van zaken. De definitieve regeling kan nog wijzigen tot de stemming en publicatie in het Staatsblad.
door TaxCalCul 22 augustus 2025
Als ondernemer wilt u natuurlijk optimaal profiteren van de vruchten van uw harde werk. Maar hoe haalt u op een fiscaal slimme manier geld uit uw vennootschap? In deze blogpost zetten we de meest voordelige mogelijkheden voor u op een rij. Waarom een vennootschap fiscaal interessant blijft Steeds meer ondernemers in de regio Antwerpen en het Waasland kiezen voor een managementvennootschap. De belangrijkste reden? Het fiscale voordeel. Met de verlaging van de vennootschapsbelasting naar 25% (en zelfs 20% voor de eerste €100.000 winst onder bepaalde voorwaarden) is dit aanzienlijk gunstiger dan de personenbelasting, waar al snel 53,5% van uw inkomen wordt afgeroomd, plus tot 20,5% socialezekerheidsbijdragen. Bovendien is een belangrijke drempel weggevallen: voor een besloten vennootschap (BV) is geen verplicht minimumkapitaal meer nodig. Tien fiscaalvriendelijke manieren om geld uit uw vennootschap te halen 1. Dividenduitkering met verlaagd tarief De meest directe manier om winst uit uw vennootschap te halen is via dividenden. Standaard worden deze belast aan 30%, maar via het VVPR-bis-regime kunt u vaak genieten van een verlaagd tarief van 15%. Let op: Er geldt een wachttermijn van drie jaar voordat u van dit voordelige tarief kunt genieten De regeling is alleen van toepassing op kapitaal ingebracht na 30 juni 2013 Heeft u al langer een vennootschap? Dan is het systeem van de liquidatiereserve mogelijk interessanter 2. Liquidatiereserve: nu nog voordeliger Met een liquidatiereserve kunt u winst fiscaalvriendelijk opzij zetten. U betaalt eenmalig 10% belasting op de in aanmerking komende winst van het boekjaar, bovenop de gewone vennootschapsbelasting. Bij stopzetting van uw vennootschap kunt u deze reserve belastingvrij uitkeren. Goed nieuws: De regering heeft besloten dat u deze reserves nu al na drie jaar kunt uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing (in plaats van na vijf jaar tegen 5%). Deze maatregel is sinds 1 juli 2025 van kracht. U kunt dus nu al kiezen: ofwel dividenden uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing na drie jaar, ofwel nog twee jaar wachten en 5% betalen. Voor nieuw aangelegde reserves geldt alleen het nieuwe regime met drie jaar wachttijd en een tarief van 6,5%. 3. Kapitaalvermindering: deels belastingvrij Een kapitaalvermindering is een derde mogelijkheid om geld uit uw vennootschap te halen. Het voordeel is dat een deel zonder roerende voorheffing kan worden uitgekeerd. Let wel op: sinds 2018 is dit niet meer volledig belastingvrij. U betaalt roerende voorheffing pro rata de verhouding van belaste reserves tegenover het kapitaal. 4. Vastgoed financieren via uw aanvullend pensioen Wist u dat u als zelfstandige of bedrijfsleider vastgoed kunt kopen met het geld dat u gespaard hebt via uw aanvullend pensioen? Via het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ) of een Individuele Pensioentoezegging (IPT) kunt u fiscaal voordelig sparen. Het grote voordeel: u kunt een deel van deze gelden als voorschot gebruiken voor de aankoop van onroerend goed in België of elders in Europa. De intresten die u op deze voorschotten betaalt, kunnen lager liggen dan bij een traditionele hypothecaire lening. 5. Lening aan uw vennootschap via rekening-courant Als bedrijfsleider kunt u een lening toekennen aan uw vennootschap via uw rekening-courant. Voor deze lening of vordering ontvangt u intresten waarop u 30% roerende voorheffing betaalt. Dit is voordeliger dan uzelf loon uitbetalen, want daarop gelden de hogere tarieven van de personenbelasting plus sociale bijdragen. Voor uw vennootschap zijn de intresten bovendien aftrekbaar van de belastbare winst, in tegenstelling tot dividenden. Zorg er wel voor dat het geleende bedrag en de intresten proportioneel zijn, anders kan de fiscus die intresten alsnog als dividend beschouwen. 6. Forfaitaire onkostenvergoeding Zelfstandigen die regelmatig op verplaatsing gaan, kunnen aanspraak maken op een belastingvrije onkostenvergoeding voor binnenlandse dienstreizen. Dit kan op basis van werkelijke kosten of via bepaalde forfaits (maand- of dagvergoeding). Ook voor thuiswerk of wagenkosten kunt u forfaitaire vergoedingen uitbetalen, wat een fiscaal interessante aanvulling op uw inkomen kan zijn. 7. Opties of warranten Een minder bekende maar fiscaal interessante techniek is het toekennen van aandelenopties of warranten aan uzelf via uw vennootschap. Deze financiële instrumenten geven u het recht om aandelen te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. Het voordeel: de toekenning wordt forfaitair belast tegen 18% tot 23% van de waarde van de onderliggende aandelen. Na een jaar kunt u de opties uitoefenen, en de eventuele meerwaarde bij verkoop van de aandelen is onbelast. 8. Maaltijd- en/of ecocheques Maaltijd- en ecocheques zijn niet onderworpen aan belastingen of sociale bijdragen, wat ze tot een fiscaalvriendelijk onderdeel van uw verloning maakt. Ze zijn weliswaar niet aftrekbaar in de vennootschapsbelasting, maar blijven een interessante optie. 9. Verhuren aan uw vennootschap Heeft u een werkplek in uw privéwoning? Dan kunt u deze verhuren aan uw vennootschap. Op de huurinkomsten mag u een kostenforfait van 40% aftrekken, waardoor slechts 60% belast wordt in de personenbelasting. Opgelet: De huurprijs moet marktconform zijn. Bij een excessieve huurprijs kan de fiscus deze herkwalificeren als loon, waarop personenbelasting en sociale bijdragen verschuldigd zijn. 10. Vergoeding bestuurder (tantième) Tot slot kunt u uzelf vanuit de vennootschap een tantième uitkeren als beloning voor geleverde prestaties. Het voordeel is dat deze kosten aftrekbaar zijn voor de vennootschap, en dat de tantième vaak een jaar later belast wordt in de personenbelasting, wat uitstel van belasting betekent. Persoonlijk advies op maat Bij TaxCalCul begrijpen we dat elke onderneming uniek is. Met meer dan 40 jaar ervaring in boekhouding, accountancy en vennootschapsrecht helpen wij u graag bij het maken van de juiste keuzes om fiscaal optimaal te profiteren van uw harde werk. Disclaimer: Dit artikel is informatief van aard en bevat algemene informatie. Voor specifiek advies toegespitst op uw situatie raden wij aan contact op te nemen met een van onze adviseurs. De fiscale regelgeving kan wijzigen, dus raadpleeg altijd een professional voor de meest actuele informatie.
door TaxCalCul 11 augustus 2025
Als ondernemer met een vennootschap wilt u natuurlijk op de meest fiscaal voordelige manier geld uit uw bedrijf halen. De liquidatiereserve is daarbij een waardevol instrument. Maar let op: de spelregels veranderen binnenkort. In deze blogpost leggen we uit wat dit voor u betekent en of het interessant kan zijn om opgebouwde liquidatiereserves sneller uit te keren.
Laad meer berichten