Projectvennootschap

In vastgoedontwikkeling wordt vaak gebruik gemaakt van projectvennootschappen. Neem het voorbeeld van een ontwikkelaar die een site aankoopt en daar de bouw plant van residentiële units in combinatie met bijvoorbeeld kantoren. Vaak wordt dan “de grond” gekocht door een vennootschap A, waar de ontwikkeling van het project wordt opgestart in een specifiek daartoe opgerichte vennootschap B. Fiscaal heeft de structuur een voordeel. Verkoop van de grondaandelen kan dan met registratierecht (10 %), de opstallen met (de hogere) BTW. Zou het geheel in één vennootschap worden ontwikkeld gebeurt de verkoop steeds voor het geheel met BTW. Naast het fiscale voordeel zijn er ook tal van andere economische en/of financiële redenen denkbaar om de structuur zo op te zetten. Denk maar aan het stroomlijnen van vergunningsaanvragen, coördinatie van de bouw, het groeperen van risico’s, enz. Het is een zeer gangbare praktijk waarbij ook soms de aandelen van de projectvennootschap in één keer worden overgedragen. De belastingdienst toont weinig enthousiasme voor een dergelijke structuur. In geval van een verkoop van de aandelen van de projectvennootschap tracht ze die verkoopprijs wel eens te “herkwalificeren” tot een vergoeding voor diensten van projectontwikkeling… Soms stelt ze zich ook op het standpunt van een “gesimuleerde verkoop van onroerend goed” wat een belangrijke naheffing met zich kan meebrengen zowel op het vlak van registratie als BTW. Vaak vangt de belastingdienst bot. Zo ook in drie recente vonnissen van de Antwerpse rechtbank van eerste aanleg. De rechtbank stelt dat het aan de belastingdienst is om aan te tonen dat het wezenlijke doel van de gebruikte structuur erin bestaat een fiscaal voordeel te behalen. Die bewijslast is zeer moeilijk… De keuze voor een overdracht van aandelen in plaats van een rechtstreekse overdracht van onroerend goed is niet strijdig met de fiscale antimisbruikbepaling ook al levert dat een fiscaal voordeel op…

door TaxCalCul 22 april 2025
Als ondernemer in België sta je regelmatig voor belangrijke financiële beslissingen. Een van de meest impactvolle keuzes is hoe je vastgoed aankoopt: als privépersoon, via je vennootschap, of via een gesplitste aankoop. Bij TaxCalCul krijgen we deze vraag vaak van onze klanten in de regio Antwerpen en het Waasland. In deze blogpost belichten we vooral de gesplitste aankoop, die door een recent arrest van het Hof van Cassatie nog aantrekkelijker is geworden.
door TaxCalCul 28 maart 2025
De belastingaangifte voor aanslagjaar 2025 (inkomsten 2024) is op 26 maart 2025 verschenen in het Belgisch Staatsblad. Zoals elk jaar zijn er weer enkele wijzigingen doorgevoerd. De Vlaamse aangifte telt nu 839 codes, dat zijn er zes meer dan vorig jaar. Ook de Waalse aangifte is met eenzelfde aantal codes toegenomen, terwijl de Brusselse aangifte zelfs zeven codes extra telt.  In deze blogpost zetten we de belangrijkste nieuwigheden voor u op een rij, zodat u goed voorbereid bent wanneer u uw belastingaangifte invult.
door TaxCalCul 17 maart 2025
Als je van de brutowinst de operationele kosten (bijvoorbeeld personeelskosten of verkoopkosten) aftrekt en de eventuele operationele opbrengsten (bijvoorbeeld licentie-inkomsten voor farmaceutische bedrijven) optelt, dan bekom je de ebitda. Let er wel op dat er met afschrijvingen in dit stadium nog geen rekening gehouden wordt. De ebitda wordt vaak letterlijk vertaald door “inkomsten voor interest, ... Lees meer
Laad meer berichten