Zo verlicht u nu al uw belastingfactuur van 2022

Wie nog voor 31 december fiscaalvriendelijke uitgaven doet, kan zijn belastingfactuur van 2022 drukken. We zetten de belangrijkste mogelijkheden op een rij.

Er rest u nog een goede maand om enkele uitgaven te doen die u kunt opnemen in uw belastingaangifte van 2022. Sommige uitgaven geven recht op een belastingvermindering, andere op een fiscale aftrek, nog andere op een belastingkrediet.

1. Dienstencheques

Dienstencheques zijn een fiscaal aantrekkelijke manier om poetshulp te betalen. Op een deel van de dienstencheques, die 9 euro per cheque kosten, krijgt u een belastingvermindering. Die verschilt naargelang het gewest waar u woont op 1 januari van het jaar volgend op de aankoop van de cheques.

In Vlaanderen krijgt u een belastingvermindering van 20 procent voor maximaal 1.530 euro aan dienstencheques. Dat betekent dat u voor de eerste 170 dienstencheques die u koopt in werkelijkheid 7,2 euro per cheque betaalt. Dat komt neer op een fiscaal voordeel van 306 euro. Als u gehuwd bent of wettelijk samenwoont, kunt u beiden genieten van die belastingvermindering voor de eerste 170 dienstencheques. Zo loopt het maximale fiscaal voordeel op tot 612 euro. Als uw gezin dit jaar nog niet aan 340 aangekochte dienstencheques komt, dan kan het interessant zijn nog dit jaar cheques aan te kopen. De cheques blijven 12 maanden geldig na aankoop.

Let wel, in de fiscale korf van 1.530 euro zitten ook eventuele wijk-werkcheques die u aankocht. Die zijn bedoeld om langdurig werkzoekenden te vergoeden voor klusjes. De wijk-werkcheques vervangen sinds 1 januari 2018 het PWA-stelsel.

Sinds het aanslagjaar 2020 kunt u ook de premie voor een rechtsbijstandsverzekering in mindering brengen. Het moet wel gaan om een aparte polis.

In Brussel bedraagt de belastingvermindering 15 procent voor maximaal 163 aangekochte dienstencheques. U betaalt dan in werkelijkheid 7,65 euro per cheque. Het maximale fiscaal voordeel bedraagt 220,05 euro. Voor gehuwden en samenwonenden is dat 440,10 euro. In Wallonië krijgt u voor de eerste 150 dienstencheques die u koopt een belastingvermindering van 10 procent, of 0,9 euro per cheque. Het belastingvoordeel bedraagt maximaal 135 euro (270 euro voor een koppel).

2. Pensioensparen

Pensioensparen is veruit de populairste belastingvermindering. Ruim 3 miljoen Belgen storten jaarlijks in een pensioenspaarfonds of een pensioenspaarverzekering. Maar niet iedereen stort het maximale bedrag dat voor een belastingvermindering in aanmerking komt. Sinds enkele jaren zijn er twee maximumbedragen. Ofwel stort u maximaal 990 euro per persoon. Dan geldt een belastingvrijstelling van 30 procent of maximaal 297 euro (exclusief gemeentebelasting). Ofwel stort u tussen 990 en 1.270 euro. Dan geldt een belastingvermindering van 25 procent of maximaal 317,5 euro.

Let op voor de ‘fiscale val’ van het pensioensparen. Wie tussen 990 en 1.188 euro stort, zal een fiscaal voordeel krijgen dat lager ligt dan mocht hij 990 euro gestort hebben omdat voor het eerste bedrag een belastingvermindering van 25 procent van toepassing is. Wie dus meer dan 990 euro wil storten, kiest dus beter voor een bedrag tussen 1.188 en 1.270 euro om de fiscale valkuil te vermijden.

U mag de belastingvermindering voor het pensioensparen niet combineren met die voor nieuwe aandelen in de vennootschap van uw werkgever of een moederonderneming. Weet verder dat de regering de fiscale maximumbedragen van 990 en 1.270 euro bevroren heeft tot 2024.

3. Langetermijnsparen

Het langetermijnsparen (tak 21/tak 23) geeft recht op een fiscaal voordeel van 30 procent op een maximaal bedrag van 2.350 euro per persoon. Dat brengt het maximale fiscaal voordeel op 705 euro. Het langetermijnsparen zit wel in dezelfde fiscale korf als de federale aftrek van de hypothecaire lening voor de gezinswoning. Dat betekent dat niet iedereen van het (volledige) fiscaal voordeel van langetermijnsparen kan genieten. De federale aftrek van hypothecaire leningen slaat op oudere leningen. De Vlaamse woonbonus voor leningen tussen 2016 en 2019 is wel cumuleerbaar met het federale langetermijnsparen.

4. Giften

De fiscale aftrekbaarheid van giften aan een goed doel werd in 2020 door de coronacrisis opgetrokken van 45 naar 60 procent, maar voor 2021 geldt opnieuw 45 procent. U moet minstens 40 euro schenken aan dezelfde organisatie. Dat mag in een of meerdere keren. Bij een gift van 40 euro krijgt u dus 18 euro terug. De gift moet gebeuren ten voordele van een erkende organisatie zoals het Rode Kruis, de Koning Boudewijnstichting, Kom op tegen Kanker of andere erkende goede doelen. Na uw storting zullen die organisaties u een fiscaal attest bezorgen.

Sinds 2019 zijn ook onlinegiften aftrekbaar. De voorwaarden zijn dezelfde als voor giften in geld. Giften zijn aftrekbaar tot 10 procent van uw netto belastbaar inkomen, met een absoluut maximum van 392.200 euro.

5. Rechtsbijstandsverzekering

Sinds het aanslagjaar 2020 kunt u ook de premie voor een rechtsbijstandsverzekering in mindering brengen. Zo’n verzekering neemt de kosten van juridische geschillen op zich. Het kan gaan om bouwgeschillen, echtscheidingen, geschillen met de fiscus of een werkgever, enzovoort. U hebt recht op een belastingvermindering van 30 procent voor een premie van maximaal 310 euro per jaar. Dat geeft een maximaal voordeel van 124 euro.

Ook zelfstandigen kunnen het einde van het jaar gebruiken om fiscaal voordelige uitgaven te doen voor het pensioensparen.

Let op, het fiscaal voordeel geldt niet voor alle rechtsbijstandsverzekeringen. Het luikje rechtsbijstand in uw brand-, auto- of gezinspolis komt niet in aanmerking. Het moet wel degelijk gaan om een aparte polis voor een rechtsbijstandsverzekering die u individueel hebt afgesloten bij een verzekeraar in de Europese Economische Ruimte. De polis moet voldoen aan wettelijke voorwaarden. Zo mag de franchise of vrijstelling niet hoger liggen dan 250 euro per schadegeval.

6. Geld lenen aan een kmo

In de drie gewesten kunnen particulieren geld lenen aan een kmo en tegelijk een fiscaal voordeel krijgen. In Vlaanderen gebeurt dat via de ‘Winwinlening’, in Brussel via de ‘proxilening’ en in Wallonië via de ‘prêt coup de pouce’.

In Vlaanderen kunt u als particulier maximaal 75.000 euro per jaar lenen aan een of meer kmo’s. U profiteert dan van een jaarlijks belastingkrediet van 2,5 procent op het gemiddeld saldo van het nog verschuldigde kapitaal. Het maximaal voordeel bedraagt dus 1.875 euro per jaar. Als de kmo u niet kan terugbetalen, kan de kredietgever daarnaast 40 procent van het verschuldigde bedrag terugkrijgen via een eenmalig belastingkrediet.

In Brussel kunt u via één of meer leningen tot maximaal 75.000 euro per jaar fiscaalvriendelijk lenen aan een kmo. Tijdens de eerste drie jaar van uw investering geniet u van een jaarlijks belastingvoordeel van 4 procent (of maximaal 3.000 euro). De volgende jaren is dat 2,5 procent (maximaal 1.875 euro).

In Wallonië kan de kredietverlener een krediet tot maximaal 125.000 euro toestaan aan een of meer kredietnemers. De eerste vier jaar bedraagt het jaarlijks belastingkrediet 4 procent (of een maximale belastingvermindering van 5.000 euro) en de volgende jaren 2,5 procent (maximaal 3.125 euro).

7. Investeren in een ontwikkelingsfonds

Ontwikkelingsfondsen verstrekken microkredieten en andere financiële diensten aan zeer kleine ondernemingen in ontwikkelingslanden. Voorbeelden van fondsen zijn Alterfin, Incofin en Oikocredit. Wie voor minstens 390 euro aandelen heeft gekocht, kan aanspraak maken op een belastingvermindering van 5 procent van het geïnvesteerde bedrag. De belastingvermindering is op 330 euro geplafonneerd, wat betekent dat u tot 6.600 euro kunt investeren. Die plafonds zijn vier jaar bevroren.

Een voorwaarde is dat u de aandelen minstens vijf jaar bijhoudt. Als u uw aandelen eerder verkoopt, moet u een deel van het belastingvoordeel teruggeven. De meeste ontwikkelingsfondsen keren jaarlijks een dividend uit. De dividenden komen in aanmerking voor de vrijstelling van roerende voorheffing tot 800 euro.

8. Vlaams vriendenaandeel

Sinds dit jaar is het mogelijk in een Vlaams vriendenaandeel te investeren. Met een vriendenaandeel belegt een particulier in nieuwe aandelen op naam van een kmo. De aandelen moeten zijn uitgegeven in het kader van een kapitaalverhoging of de uitgifte van nieuwe aandelen. Op de investering geniet de particulier van een belastingkrediet. ‘Het belastingkrediet bedraagt jaarlijks 2,5 procent van de investering en wordt toegekend op een maximale investering van 75.000 euro. U hebt er vijf jaar recht op’, zegt Jef Wellens, fiscalist bij Kluwer.

Voor wie in Vlaanderen woont, kan het interessant zijn dit jaar nog dienstencheques te kopen als u in 2021, samen met uw partner, voorlopig minder dan 340 cheques gekocht hebt.

9. Federale taxshelter

Om jonge groeibedrijven een duw in de rug te geven kunnen particulieren ook in die bedrijven fiscaalvriendelijk aandelen kopen. De taxshelter is er voor verschillende types bedrijven: jonge bedrijven die nog geen vier jaar oud zijn (start-ups) en groeibedrijven die tussen vijf en tien jaar oud zijn en die beantwoorden aan bepaalde voorwaarden. Het belastingvoordeel hangt af van de omvang van de onderneming op het moment dat u investeert. Een voorwaarde voor de belastingvermindering is dat u de aandelen minstens vier jaar bijhoudt.

10. Aanvullend pensioen voor zelfstandigen

Ook zelfstandigen kunnen de laatste maand van het jaar nog gebruiken om nog enkele fiscaal voordelige uitgaven te doen voor het pensioensparen. Het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ) is voor 100 procent fiscaal aftrekbaar als beroepskosten. Voor een gewoon VAPZ mag de zelfstandige tot 8,17 procent van zijn netto belastbaar inkomen van drie jaar geleden storten, met een maximum van 3.302,77 euro. Voor een sociaal VAPZ – bestemd voor de opbouw van een aanvullend pensioen en om sociale bescherming te financieren – mag de zelfstandige tot 9,4 procent van zijn netto belastbaar inkomen storten. Het maximum bedraagt dan 3.800,01 euro.

Een tweede manier is de Individuele Pensioentoezegging (IPT). Die is alleen weggelegd voor zelfstandigen met een vennootschap. Net als het VAPZ is de IPT 100 procent aftrekbaar als bedrijfskosten, want uw vennootschap betaalt de premies. Het maximumbedrag is afhankelijk van uw persoonlijke situatie.

Ten slotte is er de Pensioenovereenkomst voor Zelfstandigen (POZ). Die richt zich tot zelfstandigen zonder vennootschap. Die zelfstandigen krijgen een belastingvermindering van 30 procent op de gestorte premies. Ook hier geldt een maximum dat afhankelijk is van uw persoonlijke situatie.

Aftrek, vermindering of belastingkrediet?

Sommige uitgaven zijn fiscaal aftrekbaar, andere geven recht op een belastingvermindering, nog andere op een belastingkrediet. Wat is precies het verschil tussen die fiscale voordelen?
Fiscaal aftrekbare uitgaven zijn uitgaven die u doet tijdens de belastbare periode en in mindering komen van uw netto belastbare inkomsten.

Andere uitgaven geven recht op een belastingvermindering tot een bepaald maximum. Dat wil zeggen dat (een deel van) die uitgaven in mindering worden gebracht van de belastingen die u moet betalen. Als u geen belastingen moet betalen, dan zal de belastingvermindering ook niet toegepast worden. Pensioensparen en langetermijnsparen zijn belastingverminderingen.

Uitgaven die recht geven op een belastingkrediet zijn niet beperkt tot de verschuldigde belastingen. Ook al moet u geen belastingen betalen, u zult het belastingkrediet altijd krijgen.

door TaxCalCul 31 augustus 2025
De recente wijzigingen in de fiscale behandeling van hybride bedrijfswagens zorgen voor nieuwe mogelijkheden voor bepaalde ondernemers. Als boekhoudkantoor met ruim 40 jaar ervaring zetten we de belangrijkste punten voor u op een rij. Voor wie is de nieuwe regeling bedoeld? De nieuwe fiscale gunstmaatregelen voor plug-inhybrides zijn specifiek gericht op zelfstandigen en eenmanszaken in de strikte zin van het woord . Concreet betekent dit: U bent een natuurlijk persoon met een btw-nummer U bent onderworpen aan de personenbelasting U heeft uw activiteiten niet ondergebracht in een vennootschap Dit is een belangrijke beperking: ondernemers die werken via een BV, commanditaire vennootschap of managementvennootschap vallen buiten deze regeling. Volgens schattingen van Febiac zijn er ongeveer 190.000 zelfstandigen met een fossiele bedrijfswagen die in aanmerking komen voor deze nieuwe regels. Wat houdt de fiscale gunstregeling precies in? Voor nieuwe bestellingen in 2025 De nieuwe regeling brengt de hybride bedrijfswagen terug in het fiscale landschap. Vanaf 1 januari 2026 zijn hybride auto's opnieuw fiscaal aftrekbaar als bedrijfswagen, met een maximale aftrek die kan oplopen tot 100%, afhankelijk van de CO2-uitstoot: Hybrides met een CO2-uitstoot tot 75 gram per kilometer: aftrekbaar tot 100% Hybrides met een CO2-uitstoot boven 75 gram per kilometer: maximaal 75% aftrekbaar Let op: verandering in uitstootcijfers Hier schuilt echter een belangrijk aandachtspunt. Autofabrikanten moeten voor eind 2025 hun uitstootcijfers aanpassen aan de nieuwe Euro6e-bis norm. Deze aanpassing zal leiden tot een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de uitstootcijfers, vooral bij hybride voertuigen. De exacte cijfers zullen pas eind dit jaar bekend zijn. Afbouw van de fiscale voordelen De nieuwe regeling is niet permanent: Vanaf 1 januari 2027 daalt het maximale aftrekpercentage voor nieuwe hybride bedrijfswagens met een uitstoot tot 50 gram CO2/km van 100% naar 95% Daarna daalt de maximale aftrek jaarlijks verder Na 31 december 2029 genieten nieuw bestelde hybrides geen enkele aftrek meer Hoe zit het met de tankkaart? De fiscale behandeling van de energiekosten voor uw hybride bedrijfswagen is als volgt: Elektriciteitskosten : De kosten voor het opladen van de batterij via laadpassen blijven tot eind 2026 volledig (100%) aftrekbaar. In 2027 daalt dit percentage naar 95%. Brandstofkosten : De aftrekbaarheid van de tankkaart voor benzine en diesel wordt sterk beperkt. De 50% aftrek tot eind 2027 geldt alleen nog voor auto's die vóór eind 2025 zijn besteld. Voor auto's besteld vanaf 1 januari 2026 zijn de fossiele tankkaarten niet meer aftrekbaar. Dit betekent dat het regelmatig opladen van uw hybride wagen fiscaal steeds belangrijker wordt. De oplaadkabel ongebruikt in de kofferbak laten liggen wordt een kostbare zaak. Wat als u onlangs een hybride bedrijfswagen heeft aangeschaft? Voor zelfstandigen met een eenmanszaak die vóór 31 december 2025 een hybride bedrijfswagen hebben besteld, blijft de huidige regeling van kracht. U kunt dit jaar blijven genieten van 75% aftrekbaarheid van de autokosten. Deze aftrekbaarheid wordt tot 2028 gedurende de hele gebruiksperiode vastgezet op 75%. Welke hybride wagens komen in aanmerking? Niet alle hybride voertuigen komen in aanmerking voor de gunstige fiscale behandeling. Alleen plug-inhybrides - auto's die zowel over een verbrandingsmotor als over een elektromotor beschikken én waarvan de batterij van buitenaf kan worden opgeladen - vallen onder de regeling. Bovendien moet u opletten voor 'valse hybrides'. Een auto wordt als 'valse hybride' beschouwd als: De auto per 100 kg autogewicht minder dan 0,5 kWh aan batterijcapaciteit heeft De CO2-uitstoot meer dan 200 gram per kilometer bedraagt Deze 'valse hybrides' krijgen een extra hoge fiscale CO2-uitstoot aangerekend, waardoor een groot deel van de fiscale aantrekkelijkheid wegvalt. Conclusie: wat betekent dit voor u als ondernemer? De nieuwe fiscale regeling voor hybride bedrijfswagens biedt zeker kansen voor zelfstandigen in eenmanszaken. Echter, gezien de beperkte doelgroep, de aankomende wijzigingen in uitstootcijfers en de geleidelijke afbouw van de voordelen, is het belangrijk om een weloverwogen beslissing te nemen. Bij TaxCalCul adviseren wij u graag persoonlijk over de fiscale implicaties voor uw specifieke situatie. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor deze regeling en wat de concrete voordelen voor u kunnen zijn? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Disclaimer: Deze informatie is gebaseerd op de huidige stand van zaken. De definitieve regeling kan nog wijzigen tot de stemming en publicatie in het Staatsblad.
door TaxCalCul 22 augustus 2025
Als ondernemer wilt u natuurlijk optimaal profiteren van de vruchten van uw harde werk. Maar hoe haalt u op een fiscaal slimme manier geld uit uw vennootschap? In deze blogpost zetten we de meest voordelige mogelijkheden voor u op een rij. Waarom een vennootschap fiscaal interessant blijft Steeds meer ondernemers in de regio Antwerpen en het Waasland kiezen voor een managementvennootschap. De belangrijkste reden? Het fiscale voordeel. Met de verlaging van de vennootschapsbelasting naar 25% (en zelfs 20% voor de eerste €100.000 winst onder bepaalde voorwaarden) is dit aanzienlijk gunstiger dan de personenbelasting, waar al snel 53,5% van uw inkomen wordt afgeroomd, plus tot 20,5% socialezekerheidsbijdragen. Bovendien is een belangrijke drempel weggevallen: voor een besloten vennootschap (BV) is geen verplicht minimumkapitaal meer nodig. Tien fiscaalvriendelijke manieren om geld uit uw vennootschap te halen 1. Dividenduitkering met verlaagd tarief De meest directe manier om winst uit uw vennootschap te halen is via dividenden. Standaard worden deze belast aan 30%, maar via het VVPR-bis-regime kunt u vaak genieten van een verlaagd tarief van 15%. Let op: Er geldt een wachttermijn van drie jaar voordat u van dit voordelige tarief kunt genieten De regeling is alleen van toepassing op kapitaal ingebracht na 30 juni 2013 Heeft u al langer een vennootschap? Dan is het systeem van de liquidatiereserve mogelijk interessanter 2. Liquidatiereserve: nu nog voordeliger Met een liquidatiereserve kunt u winst fiscaalvriendelijk opzij zetten. U betaalt eenmalig 10% belasting op de in aanmerking komende winst van het boekjaar, bovenop de gewone vennootschapsbelasting. Bij stopzetting van uw vennootschap kunt u deze reserve belastingvrij uitkeren. Goed nieuws: De regering heeft besloten dat u deze reserves nu al na drie jaar kunt uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing (in plaats van na vijf jaar tegen 5%). Deze maatregel is sinds 1 juli 2025 van kracht. U kunt dus nu al kiezen: ofwel dividenden uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing na drie jaar, ofwel nog twee jaar wachten en 5% betalen. Voor nieuw aangelegde reserves geldt alleen het nieuwe regime met drie jaar wachttijd en een tarief van 6,5%. 3. Kapitaalvermindering: deels belastingvrij Een kapitaalvermindering is een derde mogelijkheid om geld uit uw vennootschap te halen. Het voordeel is dat een deel zonder roerende voorheffing kan worden uitgekeerd. Let wel op: sinds 2018 is dit niet meer volledig belastingvrij. U betaalt roerende voorheffing pro rata de verhouding van belaste reserves tegenover het kapitaal. 4. Vastgoed financieren via uw aanvullend pensioen Wist u dat u als zelfstandige of bedrijfsleider vastgoed kunt kopen met het geld dat u gespaard hebt via uw aanvullend pensioen? Via het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ) of een Individuele Pensioentoezegging (IPT) kunt u fiscaal voordelig sparen. Het grote voordeel: u kunt een deel van deze gelden als voorschot gebruiken voor de aankoop van onroerend goed in België of elders in Europa. De intresten die u op deze voorschotten betaalt, kunnen lager liggen dan bij een traditionele hypothecaire lening. 5. Lening aan uw vennootschap via rekening-courant Als bedrijfsleider kunt u een lening toekennen aan uw vennootschap via uw rekening-courant. Voor deze lening of vordering ontvangt u intresten waarop u 30% roerende voorheffing betaalt. Dit is voordeliger dan uzelf loon uitbetalen, want daarop gelden de hogere tarieven van de personenbelasting plus sociale bijdragen. Voor uw vennootschap zijn de intresten bovendien aftrekbaar van de belastbare winst, in tegenstelling tot dividenden. Zorg er wel voor dat het geleende bedrag en de intresten proportioneel zijn, anders kan de fiscus die intresten alsnog als dividend beschouwen. 6. Forfaitaire onkostenvergoeding Zelfstandigen die regelmatig op verplaatsing gaan, kunnen aanspraak maken op een belastingvrije onkostenvergoeding voor binnenlandse dienstreizen. Dit kan op basis van werkelijke kosten of via bepaalde forfaits (maand- of dagvergoeding). Ook voor thuiswerk of wagenkosten kunt u forfaitaire vergoedingen uitbetalen, wat een fiscaal interessante aanvulling op uw inkomen kan zijn. 7. Opties of warranten Een minder bekende maar fiscaal interessante techniek is het toekennen van aandelenopties of warranten aan uzelf via uw vennootschap. Deze financiële instrumenten geven u het recht om aandelen te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. Het voordeel: de toekenning wordt forfaitair belast tegen 18% tot 23% van de waarde van de onderliggende aandelen. Na een jaar kunt u de opties uitoefenen, en de eventuele meerwaarde bij verkoop van de aandelen is onbelast. 8. Maaltijd- en/of ecocheques Maaltijd- en ecocheques zijn niet onderworpen aan belastingen of sociale bijdragen, wat ze tot een fiscaalvriendelijk onderdeel van uw verloning maakt. Ze zijn weliswaar niet aftrekbaar in de vennootschapsbelasting, maar blijven een interessante optie. 9. Verhuren aan uw vennootschap Heeft u een werkplek in uw privéwoning? Dan kunt u deze verhuren aan uw vennootschap. Op de huurinkomsten mag u een kostenforfait van 40% aftrekken, waardoor slechts 60% belast wordt in de personenbelasting. Opgelet: De huurprijs moet marktconform zijn. Bij een excessieve huurprijs kan de fiscus deze herkwalificeren als loon, waarop personenbelasting en sociale bijdragen verschuldigd zijn. 10. Vergoeding bestuurder (tantième) Tot slot kunt u uzelf vanuit de vennootschap een tantième uitkeren als beloning voor geleverde prestaties. Het voordeel is dat deze kosten aftrekbaar zijn voor de vennootschap, en dat de tantième vaak een jaar later belast wordt in de personenbelasting, wat uitstel van belasting betekent. Persoonlijk advies op maat Bij TaxCalCul begrijpen we dat elke onderneming uniek is. Met meer dan 40 jaar ervaring in boekhouding, accountancy en vennootschapsrecht helpen wij u graag bij het maken van de juiste keuzes om fiscaal optimaal te profiteren van uw harde werk. Disclaimer: Dit artikel is informatief van aard en bevat algemene informatie. Voor specifiek advies toegespitst op uw situatie raden wij aan contact op te nemen met een van onze adviseurs. De fiscale regelgeving kan wijzigen, dus raadpleeg altijd een professional voor de meest actuele informatie.
door TaxCalCul 11 augustus 2025
Als ondernemer met een vennootschap wilt u natuurlijk op de meest fiscaal voordelige manier geld uit uw bedrijf halen. De liquidatiereserve is daarbij een waardevol instrument. Maar let op: de spelregels veranderen binnenkort. In deze blogpost leggen we uit wat dit voor u betekent en of het interessant kan zijn om opgebouwde liquidatiereserves sneller uit te keren.
Laad meer berichten