Is een auto in private lease iets voor u?

Twijfelt u om nog een diesel- of benzinewagen te kopen nu er een ban op de verbrandingsmotor aankomt? Of bent u er niet happig op meteen een grote som voor een elektrische auto op tafel te leggen? In beide gevallen is private lease mogelijk een oplossing.

Het ziet ernaar uit dat het gebruik van elektrische wagens in Vlaanderen zeer snel oprukt. Als het van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) afhangt, worden vanaf 2027 geen auto’s op benzine of diesel meer verkocht. Drie jaar later gaat ook de tweedehandsmarkt voor auto’s met verbrandingsmotoren dicht.

Dat baart sommigen zorgen. Als ze aan een nieuwe auto toe zijn, welk voertuig moeten ze dan kopen? Toch nog een laatste diesel- of benzinewagen? ‘We krijgen daarover veel vragen van klanten’, zegt Laurent Loncke, CEO van het leasingbedrijf Arval. ‘Mensen vragen zich af wat de restwaarde van hun auto zal zijn als benzine en diesel worden gebannen. Maar als ze een wagen in private lease nemen, dan is dat hun probleem niet, want de leasingmaatschappij neemt het risico op zich.’

De restwaarde van een elektrische auto kan een stuk hoger ingeschat worden, wat het hogere maandelijkse bedrag mildert.

Guy De Ceuster
Directeur Belfius Auto Lease

Private lease lijkt dus een goede manier om de periode te overbruggen tot het wagenpark naar volledig elektrisch evolueert. Met die formule van langetermijnverhuur moet u als particulier niet meteen de volledige aankoopsom op tafel leggen, maar betaalt u maandelijks een vast bedrag voor het gebruik van de wagen. Na afloop van een contract van twee tot vijf jaar levert u de auto opnieuw gewoon binnen zonder dat u zich nog zorgen hoeft te maken over hoe u die op de tweedehandsmarkt verkocht krijgt.

Prille markt

De markt voor private lease is nog vrij pril. In België rijden op een totaal van 4,6 miljoen particuliere voertuigen zo’n 15.000 voertuigen in private lease rond. Jaarlijks worden ongeveer 4.000 nieuwe contracten afgesloten. Maar er komen ook contracten op einddatum, wat de voorbije jaren een nettogroei van ongeveer 2.000 voertuigen opleverde. Ter vergelijking: er rijden 500.000 leasewagens van bedrijven rond.

‘De overgrote meerderheid van de auto’s in private lease zijn kleinere benzinewagens’, zegt Frank Van Gool, algemeen directeur van de leasesectorfederatie Renta. ‘Het aantal elektrische voertuigen in private lease is relatief gesproken niet groter dan wat je bij andere particulieren ziet, namelijk rond 1 procent van alle auto’s.’

‘Privateleasegebruikers komen in alle leeftijdscategorieën voor, maar typisch zijn het mensen die tussen 10.000 en 15.000 kilometer per jaar afleggen, die voor hun auto een strak budget willen aanhouden en die zich geen zorgen willen maken over onverwachte onderhoudskosten, verzekering, tweedehandsverkoop enzovoort. Een privateleaseklant is dus een prijsbewuste koper.’

Contracten kunnen in belangrijke details verschillen. Zo kan de vrijstelling bij schade naargelang van het contract anders zijn.

Elektrische wagens

Het financiële voordeel van een elektrisch voertuig voor een particulier zit vooral in lagere onderhoudskosten, lagere kosten van het verbruik en in mindere mate de lage belasting op de inverkeerstelling (BIV) en wegenbelasting. Vooral wie veel kilometers doet, haalt dus financieel voordeel uit elektrisch rijden. ‘Dat voordeel weegt vandaag meestal niet op tegen de hogere investeringswaarde’, zegt Van Gool. ‘Zeker op kleinere voertuigen, typisch het segment dat de privateleaserijder zoekt, zijn de relatieve prijsverschillen in aankoop het grootst. De kosten van afschrijving en financiering liggen dus onvermijdelijk wat hoger.’

Maar vroeg of laat staan we toch met zijn allen voor de aanschaf van een elektrische wagen. Voor wie het fikse aankoopbedrag niet meteen op tafel wil leggen, wordt private lease als een interessant alternatief naar voren geschoven.

De hogere aankoopprijs voor elektrische wagens zal normaal ook betekenen dat het maandbedrag bij private lease hoger ligt. ‘Maar ook de inschatting van de restwaarde van de elektrische auto is van groot belang voor het bepalen van het maandbedrag’, zegt Guy De Ceuster, directeur van Belfius Auto Lease. ‘En gezien de verschuivingen in de markt en de wetgeving, zou het best kunnen dat de restwaarde van een elektrische auto een stuk hoger ingeschat kan worden. Dat mildert dan weer het huurbedrag.’

In principe kan een lease-contract niet beëindigd worden, tenzij u een verbrekingsvergoeding betaalt.

Van Gool denkt dat er de komende jaren een groei kan komen in de private lease van tweedehands elektrische voertuigen. ‘Ex-leasingwagens, die al een eerste grote afschrijving hebben ondergaan maar nog altijd een redelijk hoge waarde hebben in vergelijking met hun fossiel aangedreven broertjes, kunnen een tweede leven krijgen bij particulieren.’

Voor wie bij de aanschaf van een voertuig private lease overweegt, leggen we uit wat dat precies inhoudt, waarop u moet letten en wat de voor- en nadelen zijn.

Wat is private lease?

Inzake terminologie moeten we de puntjes op de i zetten. Door de band genomen heeft iedereen het over private lease, maar in de strikte betekenis van het woord gaat het hier niet om leasing, maar om langetermijnverhuur.

Leasing is in feite een kredietvorm waarbij de leasingmaatschappij een bedrijfswagen aankoopt en ter beschikking stelt van een onderneming. De leasingmaatschappij is de juridische eigenaar van de bedrijfswagen en de onderneming is de economische eigenaar. Voor het gebruiksrecht betaalt de onderneming een maandelijks bedrag aan de leasingmaatschappij.

Bij private lease ligt dat anders. De leasingmaatschappij blijft volledig eigenaar van de wagen en verhuurt die aan een particulier. Op het einde van het huurcontract hebt u ook niet de mogelijkheid de auto tegen de restwaarde over te kopen.

Wat is het voordeligst, private lease of een autokrediet?

Als u een wagen zoals een Nissan Qashqai of een Audi Q2 in private lease wilt nemen met bijvoorbeeld een contract voor 15.000 kilometer per jaar, dan betaalt u maandelijks tussen 450 en 500 euro. Voor een Nissan Micra ligt dat rond 350 euro en voor een Renault Clio vindt u al aanbiedingen in de buurt van 300 euro. Gaat u een financiering aan voor een van die wagens, dan betaalt u een maandelijkse som die, afhankelijk van de afbetalingstermijn, in dezelfde buurt uitkomt.

Het voordeel van private lease blijft de ontzorging. U betaalt een vast bedrag per maand en daar blijft het bij.

Laurent Loncke
CEO Arval

Absolute uitspraken doen over welke formule het voordeligst is, ligt niet voor de hand. ‘Als je geen onverwachte garagekosten hebt gehad en de rente is laag, dan kan de vergelijking licht in het voordeel van autofinanciering gaan’, zegt Loncke. ‘Maar dat kan keren als er onverwachte kosten zijn geweest. Het voordeel van private lease blijft de ontzorging. U betaalt een vast bedrag per maand en daar blijft het bij.’

Wat is in het contract inbegrepen?

Tot voor enkele jaren bestonden er geen specifieke regels voor de langetermijnverhuur van wagens. De sectorverenigingen Renta en Beroepsvereniging van het Krediet (BVK) brachten daar in 2019 verandering in met een uitgebreide gedragscode voor de sector.

Daardoor weet u nu precies wat in het maandelijks tarief is inbegrepen als u een auto leaset. Het gaat dan om het gebruiksrecht van het voertuig, de jaarlijkse verkeersbelasting, de taks op de inverkeerstelling, de kosten voor herstellingen en het onderhoud van het voertuig en de normale slijtage van de banden. Winterbanden zijn vaak optioneel.

Ook de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en eigen schade kan in het contract worden opgenomen. Als u daarvoor liever naar uw eigen verzekeringsmakelaar stapt, kan dat doorgaans ook.

Op welke kleine lettertjes moet u letten?

Contracten kunnen in – soms belangrijke – details verschillen. Zo kan de vrijstelling bij schade naargelang het contract anders zijn. U kunt die vrijstelling afkopen, maar dan valt uw maandelijkse leasingbedrag uiteraard hoger uit.

In sommige gevallen geldt ook de bijstand bij autopech niet in het buitenland. In dat geval moet u uw plan trekken en zelf de kosten betalen.

Let ook op het maximumaantal kilometers dat u volgens het contract per jaar mag rijden. Elk contract bepaalt een forfaitair aantal kilometers. Overschrijdt u dat, dan moet u een supplement betalen. Logisch, want door meer gereden kilometers neemt de restwaarde van de auto af.

Mensen vragen zich af wat de restwaarde van hun auto zal zijn als benzine en diesel worden gebannen. In private lease is dat hun probleem niet.

Laurent Loncke
CEO Arval

Bij overschrijding van het afgesproken aantal kilometers wordt in het geval van een jaarlijks forfait het vast maandelijks leasingbedrag het jaar daarop verhoogd. Wie minder kilometers aflegt dan afgesproken, wordt in bepaalde formules terugbetaald.

Bepaalde contracten rekenen ook hoge administratiekosten aan voor de behandeling van boetes en andere overtredingen. En bij de teruggave van de wagen op het einde van het contract worden soms fikse vergoedingen voor gebruiksschade aangerekend.

Daarnaast mag niet in alle gevallen het hele gezin van de wagen gebruikmaken. Afhankelijk van het contract mag soms alleen de ondertekenaar de auto besturen.

Waarom zou u voor private lease kiezen?

Een belangrijk voordeel van private lease is dat u een behoorlijk duidelijk zicht op uw autokosten hebt. Onderhoud, herstellingen en schade zijn doorgaans in het contract inbegrepen. Alleen de brandstof en eventuele verkeersboetes zijn voor uw rekening.

Private lease is ook een makkelijke formule om over een auto te beschikken. U hoeft zich zelf niet bezig te houden met de aankoop van de auto en later moet u ook geen moeite doen om hem op de tweedehandsmarkt te verkopen.

Komt daarbij nog dat u uw spaargeld niet hoeft aan te spreken om een auto te kopen. Soms rijdt u ook met een scherp geprijsde wagen. Leasingmaatschappijen kunnen volumekortingen bedingen bij autoconstructeurs en die worden geregeld minstens voor een deel aan de klant doorgegeven.

Een voordeel is ook dat u zelf geen verzekering hoeft aan te gaan, omdat die voor rekening van de leasingmaatschappij wordt genomen. Dat is vooral interessant voor jongere chauffeurs, die doorgaans hoge verzekeringspremies moeten betalen als ze nog geen trackrecord van schadeloos rijden hebben.

Komt daarbij nog dat u met private lease om de twee tot vijf jaar van auto wisselt, waardoor u altijd met een zuinige en milieuvriendelijke auto kunt rijden.

Wat zijn de nadelen van private lease?

Private lease is een langdurige financiële verbintenis, die over twee tot vijf jaar loopt. Tijdens die periode kunnen zaken gebeuren die het gebruik van de auto niet langer nodig maken of die van de maandelijkse betaling een te zware last maken. Denk aan ontslag, verhuizing, echtscheiding of een langdurige ziekte. In principe kan het contract niet voortijdig beëindigd worden, tenzij u een verbrekingsvergoeding betaalt. Afhankelijk van de looptijd van het contract en de huurperiode die al achter de rug is, moet u enkele maandbetalingen als vergoeding betalen.

Sommige leasingmaatschappijen maken het mogelijk na een periode van twaalf maanden het contract maandelijks op te zeggen. Die formule heeft normaal wel een hoger prijskaartje, maar u kunt er kosten mee besparen als u door de omstandigheden het contract moet opzeggen.

Met een wagen die u uit eigen zak betaalde of financiert via een lening hebt u die beslommering over de verbrekingsvergoeding niet, omdat u de auto op elk moment kunt verkopen.

door TaxCalCul 31 augustus 2025
De recente wijzigingen in de fiscale behandeling van hybride bedrijfswagens zorgen voor nieuwe mogelijkheden voor bepaalde ondernemers. Als boekhoudkantoor met ruim 40 jaar ervaring zetten we de belangrijkste punten voor u op een rij. Voor wie is de nieuwe regeling bedoeld? De nieuwe fiscale gunstmaatregelen voor plug-inhybrides zijn specifiek gericht op zelfstandigen en eenmanszaken in de strikte zin van het woord . Concreet betekent dit: U bent een natuurlijk persoon met een btw-nummer U bent onderworpen aan de personenbelasting U heeft uw activiteiten niet ondergebracht in een vennootschap Dit is een belangrijke beperking: ondernemers die werken via een BV, commanditaire vennootschap of managementvennootschap vallen buiten deze regeling. Volgens schattingen van Febiac zijn er ongeveer 190.000 zelfstandigen met een fossiele bedrijfswagen die in aanmerking komen voor deze nieuwe regels. Wat houdt de fiscale gunstregeling precies in? Voor nieuwe bestellingen in 2025 De nieuwe regeling brengt de hybride bedrijfswagen terug in het fiscale landschap. Vanaf 1 januari 2026 zijn hybride auto's opnieuw fiscaal aftrekbaar als bedrijfswagen, met een maximale aftrek die kan oplopen tot 100%, afhankelijk van de CO2-uitstoot: Hybrides met een CO2-uitstoot tot 75 gram per kilometer: aftrekbaar tot 100% Hybrides met een CO2-uitstoot boven 75 gram per kilometer: maximaal 75% aftrekbaar Let op: verandering in uitstootcijfers Hier schuilt echter een belangrijk aandachtspunt. Autofabrikanten moeten voor eind 2025 hun uitstootcijfers aanpassen aan de nieuwe Euro6e-bis norm. Deze aanpassing zal leiden tot een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de uitstootcijfers, vooral bij hybride voertuigen. De exacte cijfers zullen pas eind dit jaar bekend zijn. Afbouw van de fiscale voordelen De nieuwe regeling is niet permanent: Vanaf 1 januari 2027 daalt het maximale aftrekpercentage voor nieuwe hybride bedrijfswagens met een uitstoot tot 50 gram CO2/km van 100% naar 95% Daarna daalt de maximale aftrek jaarlijks verder Na 31 december 2029 genieten nieuw bestelde hybrides geen enkele aftrek meer Hoe zit het met de tankkaart? De fiscale behandeling van de energiekosten voor uw hybride bedrijfswagen is als volgt: Elektriciteitskosten : De kosten voor het opladen van de batterij via laadpassen blijven tot eind 2026 volledig (100%) aftrekbaar. In 2027 daalt dit percentage naar 95%. Brandstofkosten : De aftrekbaarheid van de tankkaart voor benzine en diesel wordt sterk beperkt. De 50% aftrek tot eind 2027 geldt alleen nog voor auto's die vóór eind 2025 zijn besteld. Voor auto's besteld vanaf 1 januari 2026 zijn de fossiele tankkaarten niet meer aftrekbaar. Dit betekent dat het regelmatig opladen van uw hybride wagen fiscaal steeds belangrijker wordt. De oplaadkabel ongebruikt in de kofferbak laten liggen wordt een kostbare zaak. Wat als u onlangs een hybride bedrijfswagen heeft aangeschaft? Voor zelfstandigen met een eenmanszaak die vóór 31 december 2025 een hybride bedrijfswagen hebben besteld, blijft de huidige regeling van kracht. U kunt dit jaar blijven genieten van 75% aftrekbaarheid van de autokosten. Deze aftrekbaarheid wordt tot 2028 gedurende de hele gebruiksperiode vastgezet op 75%. Welke hybride wagens komen in aanmerking? Niet alle hybride voertuigen komen in aanmerking voor de gunstige fiscale behandeling. Alleen plug-inhybrides - auto's die zowel over een verbrandingsmotor als over een elektromotor beschikken én waarvan de batterij van buitenaf kan worden opgeladen - vallen onder de regeling. Bovendien moet u opletten voor 'valse hybrides'. Een auto wordt als 'valse hybride' beschouwd als: De auto per 100 kg autogewicht minder dan 0,5 kWh aan batterijcapaciteit heeft De CO2-uitstoot meer dan 200 gram per kilometer bedraagt Deze 'valse hybrides' krijgen een extra hoge fiscale CO2-uitstoot aangerekend, waardoor een groot deel van de fiscale aantrekkelijkheid wegvalt. Conclusie: wat betekent dit voor u als ondernemer? De nieuwe fiscale regeling voor hybride bedrijfswagens biedt zeker kansen voor zelfstandigen in eenmanszaken. Echter, gezien de beperkte doelgroep, de aankomende wijzigingen in uitstootcijfers en de geleidelijke afbouw van de voordelen, is het belangrijk om een weloverwogen beslissing te nemen. Bij TaxCalCul adviseren wij u graag persoonlijk over de fiscale implicaties voor uw specifieke situatie. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor deze regeling en wat de concrete voordelen voor u kunnen zijn? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Disclaimer: Deze informatie is gebaseerd op de huidige stand van zaken. De definitieve regeling kan nog wijzigen tot de stemming en publicatie in het Staatsblad.
door TaxCalCul 22 augustus 2025
Als ondernemer wilt u natuurlijk optimaal profiteren van de vruchten van uw harde werk. Maar hoe haalt u op een fiscaal slimme manier geld uit uw vennootschap? In deze blogpost zetten we de meest voordelige mogelijkheden voor u op een rij. Waarom een vennootschap fiscaal interessant blijft Steeds meer ondernemers in de regio Antwerpen en het Waasland kiezen voor een managementvennootschap. De belangrijkste reden? Het fiscale voordeel. Met de verlaging van de vennootschapsbelasting naar 25% (en zelfs 20% voor de eerste €100.000 winst onder bepaalde voorwaarden) is dit aanzienlijk gunstiger dan de personenbelasting, waar al snel 53,5% van uw inkomen wordt afgeroomd, plus tot 20,5% socialezekerheidsbijdragen. Bovendien is een belangrijke drempel weggevallen: voor een besloten vennootschap (BV) is geen verplicht minimumkapitaal meer nodig. Tien fiscaalvriendelijke manieren om geld uit uw vennootschap te halen 1. Dividenduitkering met verlaagd tarief De meest directe manier om winst uit uw vennootschap te halen is via dividenden. Standaard worden deze belast aan 30%, maar via het VVPR-bis-regime kunt u vaak genieten van een verlaagd tarief van 15%. Let op: Er geldt een wachttermijn van drie jaar voordat u van dit voordelige tarief kunt genieten De regeling is alleen van toepassing op kapitaal ingebracht na 30 juni 2013 Heeft u al langer een vennootschap? Dan is het systeem van de liquidatiereserve mogelijk interessanter 2. Liquidatiereserve: nu nog voordeliger Met een liquidatiereserve kunt u winst fiscaalvriendelijk opzij zetten. U betaalt eenmalig 10% belasting op de in aanmerking komende winst van het boekjaar, bovenop de gewone vennootschapsbelasting. Bij stopzetting van uw vennootschap kunt u deze reserve belastingvrij uitkeren. Goed nieuws: De regering heeft besloten dat u deze reserves nu al na drie jaar kunt uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing (in plaats van na vijf jaar tegen 5%). Deze maatregel is sinds 1 juli 2025 van kracht. U kunt dus nu al kiezen: ofwel dividenden uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing na drie jaar, ofwel nog twee jaar wachten en 5% betalen. Voor nieuw aangelegde reserves geldt alleen het nieuwe regime met drie jaar wachttijd en een tarief van 6,5%. 3. Kapitaalvermindering: deels belastingvrij Een kapitaalvermindering is een derde mogelijkheid om geld uit uw vennootschap te halen. Het voordeel is dat een deel zonder roerende voorheffing kan worden uitgekeerd. Let wel op: sinds 2018 is dit niet meer volledig belastingvrij. U betaalt roerende voorheffing pro rata de verhouding van belaste reserves tegenover het kapitaal. 4. Vastgoed financieren via uw aanvullend pensioen Wist u dat u als zelfstandige of bedrijfsleider vastgoed kunt kopen met het geld dat u gespaard hebt via uw aanvullend pensioen? Via het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ) of een Individuele Pensioentoezegging (IPT) kunt u fiscaal voordelig sparen. Het grote voordeel: u kunt een deel van deze gelden als voorschot gebruiken voor de aankoop van onroerend goed in België of elders in Europa. De intresten die u op deze voorschotten betaalt, kunnen lager liggen dan bij een traditionele hypothecaire lening. 5. Lening aan uw vennootschap via rekening-courant Als bedrijfsleider kunt u een lening toekennen aan uw vennootschap via uw rekening-courant. Voor deze lening of vordering ontvangt u intresten waarop u 30% roerende voorheffing betaalt. Dit is voordeliger dan uzelf loon uitbetalen, want daarop gelden de hogere tarieven van de personenbelasting plus sociale bijdragen. Voor uw vennootschap zijn de intresten bovendien aftrekbaar van de belastbare winst, in tegenstelling tot dividenden. Zorg er wel voor dat het geleende bedrag en de intresten proportioneel zijn, anders kan de fiscus die intresten alsnog als dividend beschouwen. 6. Forfaitaire onkostenvergoeding Zelfstandigen die regelmatig op verplaatsing gaan, kunnen aanspraak maken op een belastingvrije onkostenvergoeding voor binnenlandse dienstreizen. Dit kan op basis van werkelijke kosten of via bepaalde forfaits (maand- of dagvergoeding). Ook voor thuiswerk of wagenkosten kunt u forfaitaire vergoedingen uitbetalen, wat een fiscaal interessante aanvulling op uw inkomen kan zijn. 7. Opties of warranten Een minder bekende maar fiscaal interessante techniek is het toekennen van aandelenopties of warranten aan uzelf via uw vennootschap. Deze financiële instrumenten geven u het recht om aandelen te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. Het voordeel: de toekenning wordt forfaitair belast tegen 18% tot 23% van de waarde van de onderliggende aandelen. Na een jaar kunt u de opties uitoefenen, en de eventuele meerwaarde bij verkoop van de aandelen is onbelast. 8. Maaltijd- en/of ecocheques Maaltijd- en ecocheques zijn niet onderworpen aan belastingen of sociale bijdragen, wat ze tot een fiscaalvriendelijk onderdeel van uw verloning maakt. Ze zijn weliswaar niet aftrekbaar in de vennootschapsbelasting, maar blijven een interessante optie. 9. Verhuren aan uw vennootschap Heeft u een werkplek in uw privéwoning? Dan kunt u deze verhuren aan uw vennootschap. Op de huurinkomsten mag u een kostenforfait van 40% aftrekken, waardoor slechts 60% belast wordt in de personenbelasting. Opgelet: De huurprijs moet marktconform zijn. Bij een excessieve huurprijs kan de fiscus deze herkwalificeren als loon, waarop personenbelasting en sociale bijdragen verschuldigd zijn. 10. Vergoeding bestuurder (tantième) Tot slot kunt u uzelf vanuit de vennootschap een tantième uitkeren als beloning voor geleverde prestaties. Het voordeel is dat deze kosten aftrekbaar zijn voor de vennootschap, en dat de tantième vaak een jaar later belast wordt in de personenbelasting, wat uitstel van belasting betekent. Persoonlijk advies op maat Bij TaxCalCul begrijpen we dat elke onderneming uniek is. Met meer dan 40 jaar ervaring in boekhouding, accountancy en vennootschapsrecht helpen wij u graag bij het maken van de juiste keuzes om fiscaal optimaal te profiteren van uw harde werk. Disclaimer: Dit artikel is informatief van aard en bevat algemene informatie. Voor specifiek advies toegespitst op uw situatie raden wij aan contact op te nemen met een van onze adviseurs. De fiscale regelgeving kan wijzigen, dus raadpleeg altijd een professional voor de meest actuele informatie.
door TaxCalCul 11 augustus 2025
Als ondernemer met een vennootschap wilt u natuurlijk op de meest fiscaal voordelige manier geld uit uw bedrijf halen. De liquidatiereserve is daarbij een waardevol instrument. Maar let op: de spelregels veranderen binnenkort. In deze blogpost leggen we uit wat dit voor u betekent en of het interessant kan zijn om opgebouwde liquidatiereserves sneller uit te keren.
Laad meer berichten