Alles wat u moet weten over de nieuwe belastingaangifte

U kunt sinds deze week uw jaarlijkse belastingaangifte invullen. De coronacrisis creëert nieuwe codes en leidt ertoe dat u alleen via de telefoon hulp kunt inroepen. Opvallend: minder mensen zullen een vooraf ingevulde aangifte ontvangen.

Al dan niet vanop een terras kunt u dit weekend uw jaarlijkse belastingaangifte invullen. U vindt uw elektronische belastingaangifte of voorstel van vereenvoudigde aangifte op de website MyMinfin (Tax-on-web). De papieren exemplaren worden deze maand verstuurd. Een overzicht van wat u moet weten om uw burgerplicht efficiënt te vervullen.

1. Corona laat zich voelen

Het mag dan wel de ambitie zijn om de belastingaangifte te vereenvoudigen, corona besliste er anders over. De belastingaangifte voor inwoners van Vlaanderen dikt dit jaar aan met 18 codes tot 829. Die zijn gelinkt aan tijdelijke maatregelen om de gezinnen en de bedrijven door de coronacrisis te leiden. Het gaat onder andere over de 120 extra overuren die werknemers in kritieke of cruciale sectoren belastingvrij kunnen presteren. Voor kmo’s die minstens 30 procent omzetverlies leden tussen 14 maart en 30 april 2020 kwam er een extra ondersteuning: wie intekende op een kapitaalverhoging krijgt een belastingvermindering van 20 procent van de investering.

DE ESSENTIE

Papieren belastingaangiftes en correcties op voorstellen van vereenvoudigde aangiftes moeten uiterlijk op 30 juni bij de fiscus zijn. Voor elektronische versies hebt u tot 15 juli.

Door de coronacrisis doen nieuwe codes hun intrede. Het belastingvoordeel voor giften en kinderopvang werd verhoogd, dat voor Vlaamse dienstencheques werd daarentegen verlaagd.

Controleer een voorstel van vereenvoudigde aangifte grondig.

Alle gewesten hebben een belastingvoordeel voor wie de zaak van een vriend of familielid steunt: de Vlaamse win-winlening, de Waalse lening ‘Coup de pouce’ en sinds 15 oktober 2020 de Brusselse Proxi-lening. Wegens de pandemie zijn de voorwaarden en modaliteiten versoepeld.

De federale regering werkte steunmaatregelen uit voor zelfstandigen die de deuren moesten sluiten of hun activiteiten fors zagen terugvallen. Het klassieke overbruggingsrecht werd aangevuld met een crisisoverbruggingsrecht en een heropstartoverbruggingsrecht. ‘U moet die tegemoetkomingen aangeven. Ze worden belast, tenzij ze betaald werden aan meewerkende echtgenoten’, zegt Bart Lombaerts van PwC Tax Consultants.

De belasting verschilt naargelang het type. ‘De coronasteun van de gewesten, gemeenschappen, provincies en gemeenten voor ondernemingen en zelfstandigen is belastingvrij. U moet ze niet opnemen in uw aangifte’, zegt Lombaerts. Het gaat onder andere om de Vlaamse coronahinderpremie, de coronacompensatiepremie, de coronaondersteuningspremie en het Vlaams beschermingsmechanisme.

2. Langer en hoger belastingvoordeel voor kinderopvang

Voor kinderen tot 14 jaar kunt u 13 euro per opvangdag, bijvoorbeeld in de crèche of tijdens een kamp met de jeugdbeweging, fiscaal inbrengen.

Als u in 2020 opvangkosten betaalde voor de crèche, voor- en naschoolse opvang of een zomerkamp met de jeugdbeweging kunt u een groter deel van de kosten via uw belastingaangifte recupereren. De voorbije jaren kon u voor een kind tot 12 jaar (18 jaar voor kinderen met een handicap) tot 11,20 euro per opvangdag fiscaal inbrengen. Vanaf deze belastingaangifte is dat 13 euro per opvangdag voor kinderen tot 14 jaar (21 jaar voor kinderen met een zware handicap). Een andere nieuwigheid is dat u ook uitgaven voor professionele thuisopvang van zieke kinderen kunt inbrengen. De belastingvermindering bedraagt 45 procent. Voor alleenstaande ouders met een beperkt inkomen is het belastingvoordeel hoger en kan het oplopen tot 75 procent.

Hebt u opvang voor activiteiten in de periode van 14 maart tot 31 december 2020 betaald, maar werden die door corona geannuleerd? Op voorwaarde dat u uw geld niet (gedeeltelijk) terugvroeg, krijgt u toch het belastingvoordeel. Daarmee wordt afgeweken van de regel dat er effectief opvang geweest moet zijn.

3. Belastingvoordeel voor Vlaamse dienstencheques teruggeschroefd

Jaren was er in het Vlaams Gewest een belastingvermindering van 30 procent voor diensten- en wijk-werkcheques, maar voor cheques die na 1 januari 2020 gekocht werden, is dat teruggebracht tot 20 procent. Dat brengt de werkelijke kostprijs van een dienstencheque van 9 euro met het belastingvoordeel op 7,20 euro. In de andere gewesten wijzigt het belastingvoordeel niet. In Brussel is er een belastingvermindering van 15 procent van de aankoopprijs, in het Waals Gewest is er een belastingvoordeel van 0,9 euro voor de eerste 150 dienstencheques. In alle gewesten is er een plafond van 1.520 euro aan dienstencheques én wijk-werkcheques of PWA- cheques samen.

4. Recupereer tot 60 procent van giften

Voor giften van minstens 40 euro aan een erkende instelling, zoals het Rode Kruis, de Koning Boudewijnstichting, Kom op tegen Kanker en de Koninklijke Muntschouwburg, is er een hoger belastingvoordeel. De belastingkorting is voor giften die u vorig jaar deed opgetrokken van 45 naar 60 procent. Van een minimumgift van 40 euro krijgt u via uw belastingaangifte 24 euro (exclusief gemeentebelasting) terug. Ook het maximumbedrag van uw inkomen dat u aan giften kunt spenderen is opgetrokken: van 10 naar 20 procent van uw netto belastbaar inkomen, met een absolute bovengrens van 392.200 euro.

Door de coronapandemie is de belastingvermindering er tijdelijk ook voor giften in natura. Het kan gaan om giften van medische hulpmiddelen aan bepaalde instellingen tussen 1 maart en 30 juni 2020. Om het afstandsonderwijs te ondersteunen, is het belastingvoordeel er ook voor computers die tussen 1 maart en 31 december 2020 geschonken werden aan Belgische scholen.

5. Geef thuiswerkvergoeding en consumptiecheques niet aan

Niet alleen financiële giften geven recht op een belastingvermindering, ook giften van medische hulpmiddelen aan bepaalde instellingen en computers aan Belgische scholen.

De nieuwe onkostenvergoeding voor thuiswerk is een niet-belastbare terugbetaling door uw werkgever van kosten voor de inrichting en het gebruik van een werkruimte thuis. Ze kan sinds 1 maart 2020 aan telewerkers worden betaald. U moet ze niet aangeven zolang u vorig jaar niet meer dan 129,48 euro per maand (126,94 euro in maart) ontving, dezelfde kosten niet op een andere manier van uw werkgever vergoed kreeg en u uw werkelijke beroepskosten niet bewijst.

Met de consumptiecheques kunt u betalen in horeca- of kleinhandelszaken die minstens een maand verplicht moesten sluiten. Als u niet meer dan 300 euro aan consumptiecheques kreeg, hoeft u ze niet op te nemen in uw belastingaangifte. De cheques ontsnappen dan aan belastingen.

Voorts moet u inkomsten uit een flexi-job en een winstparticipatie – waarmee uw werkgever tot 30 procent van de loonmassa kan uitbetalen – niet aangeven.

6. Geen meldplicht meer voor meerdere effectenrekeningen

Vorig jaar moesten bezitters van meerdere effectenrekeningen dat melden in hun belastingaangifte. Die codes vindt u niet meer terug op de aangifte van dit jaar. ‘Dat heeft alles te maken met de vernietiging van de effectentaks door het Grondwettelijk Hof. De regering-De Croo werkte een nieuwe taks uit, maar daarvoor is er geen meldplicht van meerdere rekeningen’, zegt Lombaerts. De achterliggende reden is dat de nieuwe effectentaks de effectenrekening zelf viseert en niet langer de rekeninghouder.

7. De fiscus biedt alleen telefonisch hulp

Net zoals vorig jaar zijn er door de coronacrisis geen fysieke invulsessies in de lokale belastingkantoren en gemeentehuizen. Als alternatief biedt de fiscus opnieuw telefonische hulp na een op voorhand vastgelegde afspraak. De fiscus belde of belt van april tot half mei zelf naar belastingplichtigen van wie hij het telefoonnummer heeft om een afspraak vast te leggen. Van half mei tot eind juni kunt u zelf bellen naar het nummer vermeld op de bruine envelop. Houd uw identiteitskaart bij de hand om de afspraak te maken.

Voor wie een aangifte via telefoon niet kan – door bijvoorbeeld een taalprobleem of analfabetisme – kan in september wel een fysieke afspraak geregeld worden en dat in samenwerking met de gemeenten en OCMW’s.

8. Aanvaard een voorstel tot vereenvoudigde aangifte niet klakkeloos

Na heel wat kritiek van onder andere de federale ombudsdienst gaat de fiscus dit jaar fijnmaziger te werk voor de voorstellen van vereenvoudigde aangiftes (VVA). Het document bevat alle gegevens die de fiscus kent. Op basis daarvan worden de te betalen of terug te krijgen belastingen berekend.

Als u een vereenvoudigde aangifte ontvangt, doet u er goed aan die grondig te controleren. Zo niet dreigt u belastingvoordelen te mislopen.

Dit jaar zullen 3,75 miljoen belastingplichtigen een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen, of 170.000 minder dan vorig jaar. De doelgroepen worden dit jaar beter afgebakend. Als bepaalde codes niet met zekerheid kunnen worden ingevuld, dan wordt geen VVA meer gemaakt. Dat is bijvoorbeeld het geval voor wie een lening aangaat en verhuist. Ook belastingplichtigen die vorig jaar belastingverminderingen hebben ontvangen waarover de fiscus geen gegevens heeft – zoals kosten voor kinderopvang – worden uitgesloten. Sommige codes worden dan weer beter vooraf ingevuld, zoals het aantal personen ten laste en het kadastraal inkomen van een tweede verblijf. Wie geen VVA meer krijgt, wordt daarover geïnformeerd per brief of via een notificatie in zijn eBox, de elektronische mailbox van de overheid.

Op het VVA wordt ook meer informatie gegeven over de elementen die u zeker moet controleren. Wie het voorstel klakkeloos aanvaardt, loopt vaak kans geld te mislopen. Vooral uw gezinssituatie moet een punt van aandacht zijn. Denk maar aan een recente wijziging in uw kinderlast, de regeling van het co-ouderschap, de kosten voor kinderopvang en betaald of ontvangen onderhoudsgeld. Controleer of alle belastingvoordelen waar u recht op hebt zijn opgenomen, zoals voor giften, dienstencheques, een nieuwe lening of levensverzekering in het kader van het langetermijnsparen. Ook ander vastgoed dan uw gezinswoning is een aandachtspunt, zeker in geval van een aankoop, verkoop of verhuizing in 2019 of 2020. ‘Als u in 2020 een rekening of individuele levensverzekering in het buitenland had, dan is uw voorstel niet meer geldig. U moet dan zelf een aangifte indienen’, zegt Lombaerts.

Hebt u roerende voorheffing op dividenden betaald? Tot 800 euro aan dividenden zijn vrijgesteld van roerende voorheffing. ‘Die vrijstelling is nooit automatisch verrekend in het voorstel van vereenvoudigde aangifte. U moet de vrijstelling expliciet vragen in een correctie van het voorstel van vereenvoudigde aangifte’, zegt Lombaerts.

9. Tal van fiscale plafonds bevroren

Elk jaar worden de fiscale grensbedragen voor vrijstellingen, belastingschijven en belastingverminderingen geïndexeerd, waardoor ze gelijke tred houden met de levensduurte. Maar de regering-De Croo heeft beslist om een aantal van die bedragen te bevriezen tot en met het inkomstenjaar 2023. De facto gebeurt dat retroactief: hoewel begin vorig jaar de geïndexeerde bedragen voor het inkomstenjaar 2020 gepubliceerd werden in het Staatsblad gelden voor de belastingaangifte die u nu invult heel wat fiscale plafonds van het inkomstenjaar 2019.

De bevriezing treft tal van plafonds die van belang zijn voor spaarders en beleggers, zoals de vrijstelling van dividenden (800 euro) en intresten op spaardeposito’s (980 euro intrest). Hebt u een levensverzekering in het kader van het langetermijnsparen? ‘Ook al heeft uw verzekeraar u vorig jaar een betalingsuitnodiging voor 2.390 euro gestuurd en hebt u voor dat bedrag gestort, toch is er maar een belastingvoordeel voor stortingen tot 2.350 euro’, zegt Lombaerts.

Voor pensioensparen werd een afwijkende regeling uitgewerkt: de bevriezing begint pas in 2021. Stortingen tot 990 euro leveren in deze belastingaangifte een belastingvoordeel van 30 procent op. U kon ook meer sparen: tot 1.270 euro, zij het tegen een belastingvoordeel van 25 procent.

10. Kruis 15 juli aan in uw agenda

Een belastingaangifte op papier moet uiterlijk op 30 juni bij de fiscus aangekomen zijn. Voor een elektronische aangifte via MyMinfin (Tax-on-web) krijgt u extra respijt: tot 15 juli. Inloggen kan met een elektronische identiteitskaart en een kaartlezer of de identiteitsapp Itsme op uw smartphone. Een token van de vorige jaren is nog bruikbaar, een nieuwe token aanvragen kan niet meer. Vergeet niet uw aangifte in Tax-on-web effectief te verzenden. Als u een aangifte indient samen met uw partner moet elke partner de aangifte ondertekenen.

Laat u uw belastingaangifte indienen door een mandataris – zoals een boekhouder of een fiscaal consultant – dan heeft die tijd tot 21 oktober. Maar u moet hem wel voor eind augustus contacteren om een mandaat te activeren.

Hebt u een voorstel van vereenvoudigde aangifte ontvangen? Als alles correct is, dan hoeft u niets te doen. Zijn de gegevens onjuist of onvolledig, dan moet u die via MyMinfin tegen uiterlijk 15 juli of via het papieren antwoordformulier tegen uiterlijk 30 juni verbeteren.

door TaxCalCul 31 augustus 2025
De recente wijzigingen in de fiscale behandeling van hybride bedrijfswagens zorgen voor nieuwe mogelijkheden voor bepaalde ondernemers. Als boekhoudkantoor met ruim 40 jaar ervaring zetten we de belangrijkste punten voor u op een rij. Voor wie is de nieuwe regeling bedoeld? De nieuwe fiscale gunstmaatregelen voor plug-inhybrides zijn specifiek gericht op zelfstandigen en eenmanszaken in de strikte zin van het woord . Concreet betekent dit: U bent een natuurlijk persoon met een btw-nummer U bent onderworpen aan de personenbelasting U heeft uw activiteiten niet ondergebracht in een vennootschap Dit is een belangrijke beperking: ondernemers die werken via een BV, commanditaire vennootschap of managementvennootschap vallen buiten deze regeling. Volgens schattingen van Febiac zijn er ongeveer 190.000 zelfstandigen met een fossiele bedrijfswagen die in aanmerking komen voor deze nieuwe regels. Wat houdt de fiscale gunstregeling precies in? Voor nieuwe bestellingen in 2025 De nieuwe regeling brengt de hybride bedrijfswagen terug in het fiscale landschap. Vanaf 1 januari 2026 zijn hybride auto's opnieuw fiscaal aftrekbaar als bedrijfswagen, met een maximale aftrek die kan oplopen tot 100%, afhankelijk van de CO2-uitstoot: Hybrides met een CO2-uitstoot tot 75 gram per kilometer: aftrekbaar tot 100% Hybrides met een CO2-uitstoot boven 75 gram per kilometer: maximaal 75% aftrekbaar Let op: verandering in uitstootcijfers Hier schuilt echter een belangrijk aandachtspunt. Autofabrikanten moeten voor eind 2025 hun uitstootcijfers aanpassen aan de nieuwe Euro6e-bis norm. Deze aanpassing zal leiden tot een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de uitstootcijfers, vooral bij hybride voertuigen. De exacte cijfers zullen pas eind dit jaar bekend zijn. Afbouw van de fiscale voordelen De nieuwe regeling is niet permanent: Vanaf 1 januari 2027 daalt het maximale aftrekpercentage voor nieuwe hybride bedrijfswagens met een uitstoot tot 50 gram CO2/km van 100% naar 95% Daarna daalt de maximale aftrek jaarlijks verder Na 31 december 2029 genieten nieuw bestelde hybrides geen enkele aftrek meer Hoe zit het met de tankkaart? De fiscale behandeling van de energiekosten voor uw hybride bedrijfswagen is als volgt: Elektriciteitskosten : De kosten voor het opladen van de batterij via laadpassen blijven tot eind 2026 volledig (100%) aftrekbaar. In 2027 daalt dit percentage naar 95%. Brandstofkosten : De aftrekbaarheid van de tankkaart voor benzine en diesel wordt sterk beperkt. De 50% aftrek tot eind 2027 geldt alleen nog voor auto's die vóór eind 2025 zijn besteld. Voor auto's besteld vanaf 1 januari 2026 zijn de fossiele tankkaarten niet meer aftrekbaar. Dit betekent dat het regelmatig opladen van uw hybride wagen fiscaal steeds belangrijker wordt. De oplaadkabel ongebruikt in de kofferbak laten liggen wordt een kostbare zaak. Wat als u onlangs een hybride bedrijfswagen heeft aangeschaft? Voor zelfstandigen met een eenmanszaak die vóór 31 december 2025 een hybride bedrijfswagen hebben besteld, blijft de huidige regeling van kracht. U kunt dit jaar blijven genieten van 75% aftrekbaarheid van de autokosten. Deze aftrekbaarheid wordt tot 2028 gedurende de hele gebruiksperiode vastgezet op 75%. Welke hybride wagens komen in aanmerking? Niet alle hybride voertuigen komen in aanmerking voor de gunstige fiscale behandeling. Alleen plug-inhybrides - auto's die zowel over een verbrandingsmotor als over een elektromotor beschikken én waarvan de batterij van buitenaf kan worden opgeladen - vallen onder de regeling. Bovendien moet u opletten voor 'valse hybrides'. Een auto wordt als 'valse hybride' beschouwd als: De auto per 100 kg autogewicht minder dan 0,5 kWh aan batterijcapaciteit heeft De CO2-uitstoot meer dan 200 gram per kilometer bedraagt Deze 'valse hybrides' krijgen een extra hoge fiscale CO2-uitstoot aangerekend, waardoor een groot deel van de fiscale aantrekkelijkheid wegvalt. Conclusie: wat betekent dit voor u als ondernemer? De nieuwe fiscale regeling voor hybride bedrijfswagens biedt zeker kansen voor zelfstandigen in eenmanszaken. Echter, gezien de beperkte doelgroep, de aankomende wijzigingen in uitstootcijfers en de geleidelijke afbouw van de voordelen, is het belangrijk om een weloverwogen beslissing te nemen. Bij TaxCalCul adviseren wij u graag persoonlijk over de fiscale implicaties voor uw specifieke situatie. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor deze regeling en wat de concrete voordelen voor u kunnen zijn? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Disclaimer: Deze informatie is gebaseerd op de huidige stand van zaken. De definitieve regeling kan nog wijzigen tot de stemming en publicatie in het Staatsblad.
door TaxCalCul 22 augustus 2025
Als ondernemer wilt u natuurlijk optimaal profiteren van de vruchten van uw harde werk. Maar hoe haalt u op een fiscaal slimme manier geld uit uw vennootschap? In deze blogpost zetten we de meest voordelige mogelijkheden voor u op een rij. Waarom een vennootschap fiscaal interessant blijft Steeds meer ondernemers in de regio Antwerpen en het Waasland kiezen voor een managementvennootschap. De belangrijkste reden? Het fiscale voordeel. Met de verlaging van de vennootschapsbelasting naar 25% (en zelfs 20% voor de eerste €100.000 winst onder bepaalde voorwaarden) is dit aanzienlijk gunstiger dan de personenbelasting, waar al snel 53,5% van uw inkomen wordt afgeroomd, plus tot 20,5% socialezekerheidsbijdragen. Bovendien is een belangrijke drempel weggevallen: voor een besloten vennootschap (BV) is geen verplicht minimumkapitaal meer nodig. Tien fiscaalvriendelijke manieren om geld uit uw vennootschap te halen 1. Dividenduitkering met verlaagd tarief De meest directe manier om winst uit uw vennootschap te halen is via dividenden. Standaard worden deze belast aan 30%, maar via het VVPR-bis-regime kunt u vaak genieten van een verlaagd tarief van 15%. Let op: Er geldt een wachttermijn van drie jaar voordat u van dit voordelige tarief kunt genieten De regeling is alleen van toepassing op kapitaal ingebracht na 30 juni 2013 Heeft u al langer een vennootschap? Dan is het systeem van de liquidatiereserve mogelijk interessanter 2. Liquidatiereserve: nu nog voordeliger Met een liquidatiereserve kunt u winst fiscaalvriendelijk opzij zetten. U betaalt eenmalig 10% belasting op de in aanmerking komende winst van het boekjaar, bovenop de gewone vennootschapsbelasting. Bij stopzetting van uw vennootschap kunt u deze reserve belastingvrij uitkeren. Goed nieuws: De regering heeft besloten dat u deze reserves nu al na drie jaar kunt uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing (in plaats van na vijf jaar tegen 5%). Deze maatregel is sinds 1 juli 2025 van kracht. U kunt dus nu al kiezen: ofwel dividenden uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing na drie jaar, ofwel nog twee jaar wachten en 5% betalen. Voor nieuw aangelegde reserves geldt alleen het nieuwe regime met drie jaar wachttijd en een tarief van 6,5%. 3. Kapitaalvermindering: deels belastingvrij Een kapitaalvermindering is een derde mogelijkheid om geld uit uw vennootschap te halen. Het voordeel is dat een deel zonder roerende voorheffing kan worden uitgekeerd. Let wel op: sinds 2018 is dit niet meer volledig belastingvrij. U betaalt roerende voorheffing pro rata de verhouding van belaste reserves tegenover het kapitaal. 4. Vastgoed financieren via uw aanvullend pensioen Wist u dat u als zelfstandige of bedrijfsleider vastgoed kunt kopen met het geld dat u gespaard hebt via uw aanvullend pensioen? Via het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ) of een Individuele Pensioentoezegging (IPT) kunt u fiscaal voordelig sparen. Het grote voordeel: u kunt een deel van deze gelden als voorschot gebruiken voor de aankoop van onroerend goed in België of elders in Europa. De intresten die u op deze voorschotten betaalt, kunnen lager liggen dan bij een traditionele hypothecaire lening. 5. Lening aan uw vennootschap via rekening-courant Als bedrijfsleider kunt u een lening toekennen aan uw vennootschap via uw rekening-courant. Voor deze lening of vordering ontvangt u intresten waarop u 30% roerende voorheffing betaalt. Dit is voordeliger dan uzelf loon uitbetalen, want daarop gelden de hogere tarieven van de personenbelasting plus sociale bijdragen. Voor uw vennootschap zijn de intresten bovendien aftrekbaar van de belastbare winst, in tegenstelling tot dividenden. Zorg er wel voor dat het geleende bedrag en de intresten proportioneel zijn, anders kan de fiscus die intresten alsnog als dividend beschouwen. 6. Forfaitaire onkostenvergoeding Zelfstandigen die regelmatig op verplaatsing gaan, kunnen aanspraak maken op een belastingvrije onkostenvergoeding voor binnenlandse dienstreizen. Dit kan op basis van werkelijke kosten of via bepaalde forfaits (maand- of dagvergoeding). Ook voor thuiswerk of wagenkosten kunt u forfaitaire vergoedingen uitbetalen, wat een fiscaal interessante aanvulling op uw inkomen kan zijn. 7. Opties of warranten Een minder bekende maar fiscaal interessante techniek is het toekennen van aandelenopties of warranten aan uzelf via uw vennootschap. Deze financiële instrumenten geven u het recht om aandelen te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. Het voordeel: de toekenning wordt forfaitair belast tegen 18% tot 23% van de waarde van de onderliggende aandelen. Na een jaar kunt u de opties uitoefenen, en de eventuele meerwaarde bij verkoop van de aandelen is onbelast. 8. Maaltijd- en/of ecocheques Maaltijd- en ecocheques zijn niet onderworpen aan belastingen of sociale bijdragen, wat ze tot een fiscaalvriendelijk onderdeel van uw verloning maakt. Ze zijn weliswaar niet aftrekbaar in de vennootschapsbelasting, maar blijven een interessante optie. 9. Verhuren aan uw vennootschap Heeft u een werkplek in uw privéwoning? Dan kunt u deze verhuren aan uw vennootschap. Op de huurinkomsten mag u een kostenforfait van 40% aftrekken, waardoor slechts 60% belast wordt in de personenbelasting. Opgelet: De huurprijs moet marktconform zijn. Bij een excessieve huurprijs kan de fiscus deze herkwalificeren als loon, waarop personenbelasting en sociale bijdragen verschuldigd zijn. 10. Vergoeding bestuurder (tantième) Tot slot kunt u uzelf vanuit de vennootschap een tantième uitkeren als beloning voor geleverde prestaties. Het voordeel is dat deze kosten aftrekbaar zijn voor de vennootschap, en dat de tantième vaak een jaar later belast wordt in de personenbelasting, wat uitstel van belasting betekent. Persoonlijk advies op maat Bij TaxCalCul begrijpen we dat elke onderneming uniek is. Met meer dan 40 jaar ervaring in boekhouding, accountancy en vennootschapsrecht helpen wij u graag bij het maken van de juiste keuzes om fiscaal optimaal te profiteren van uw harde werk. Disclaimer: Dit artikel is informatief van aard en bevat algemene informatie. Voor specifiek advies toegespitst op uw situatie raden wij aan contact op te nemen met een van onze adviseurs. De fiscale regelgeving kan wijzigen, dus raadpleeg altijd een professional voor de meest actuele informatie.
door TaxCalCul 11 augustus 2025
Als ondernemer met een vennootschap wilt u natuurlijk op de meest fiscaal voordelige manier geld uit uw bedrijf halen. De liquidatiereserve is daarbij een waardevol instrument. Maar let op: de spelregels veranderen binnenkort. In deze blogpost leggen we uit wat dit voor u betekent en of het interessant kan zijn om opgebouwde liquidatiereserves sneller uit te keren.
Laad meer berichten