Vanaf september start je zonder attest bedrijfsbeheer

Wie een eigen zaak wil starten, heeft daarvoor vanaf 1 september 2018 niet langer een attest ‘Basiskennis Bedrijfsbeheer’ nodig. Het decreet daarover werd nu ook door het Vlaams Parlement goedgekeurd.
Attest Basiskennis Bedrijfsbeheer
Wie een zaak wil starten, moet vandaag nog altijd verplicht een attest Basiskennis Bedrijfsbeheer kunnen voorleggen. Om dat attest te behalen, moet je een aantal vakken rond economie gevolgd hebben. Dat kan zowel in het reguliere onderwijs, bij Syntra of bij de Centra voor Volwassenonderwijs (CVO’s). Vanaf 1 september 2018 valt die verplichting weg.

door TaxCalCul
•
28 juli 2025
Als bedrijfsleider van uw eigen vennootschap staat u voor een belangrijke vraag: hoeveel loon kunt u zichzelf het beste uitbetalen? Met de recente wijzigingen in de fiscale wetgeving is dit een vraagstuk dat extra aandacht verdient. In deze blogpost zetten we de verschillende opties en overwegingen voor u op een rij.

door TaxCalCul
•
14 juli 2025
De arbeidsmarkt evolueert razendsnel. Naast traditionele bijverdiensten zoals een zelfstandig bijberoep, kiezen steeds meer Belgen voor flexibele werkvormen zoals flexi-jobs of een carrière als influencer. Maar hoe worden deze inkomsten belast? En welke regels moet u in acht nemen? TaxCalCul zet de belangrijkste fiscale aspecten op een rij.

door TaxCalCul
•
1 juli 2025
Steeds meer Belgen kiezen voor een zelfstandige activiteit naast hun hoofdberoep. In 2024 steeg het aantal zelfstandigen in bijberoep met maar liefst 2,7%, een groei die zelfs de toename van zelfstandigen in hoofdberoep (0,35%) ruimschoots overtreft. Vooral bij vrouwen zien we een opvallende stijging van 3,75%. Als boekhoudkantoor krijgen wij regelmatig vragen over de fiscale aspecten van een bijberoep. Wat zijn de regels? Hoe worden uw inkomsten belast? En aan welke voorwaarden moet u voldoen? In deze blogpost zetten we alles op een rijtje.