Telewerk na corona

Veel werknemers keren in september terug naar de werkvloer na maanden thuiswerk. Al zal dat doorgaans niet meer voltijds zijn. Structureel telewerk wordt het nieuwe normaal. Maar hoe gaat dat in zijn werk? Hebt u recht op een kostenvergoeding? Of krijgt u overuren betaald?

Tijdens de coronacrisis werd massaal – bepaalde periodes verplicht – van thuis uit gewerkt. Daar komt deze maand verandering in. Telewerk wordt, behalve in Brussel, niet langer sterk aanbevolen door de overheid. ‘Of en wanneer een werknemer op de werkvloer wordt verwacht, hangt af van de collectieve en individuele afspraken die golden voor de coronacrisis’, zegt Stijn Demeestere, advocaat arbeidsrecht bij Deloitte Legal.

‘Bestaat met de werknemer geen regeling over structureel thuiswerk, dan kan de werkgever vragen weer elke dag naar kantoor te komen. Al moet voorbehoud gemaakt worden voor de bedrijven die niet de maatregelen kunnen nemen om de veiligheid van de werknemers te garanderen.’ De anderhalve meter afstand – of als dat niet lukt een mondmasker – blijft de norm op de werkvloer.

Bij het opheffen van de aanbeveling voor telewerk vroeg de overheid wel dat bedrijven telewerk structureel verankeren. ‘Structureel’ betekent dat geregeld, bijvoorbeeld twee of drie dagen per week, niet op kantoor wordt gewerkt, maar van thuis uit of een andere locatie. ‘Vooral grote bedrijven hebben een regeling voor structureel telewerk. Andere, vaak kleinere bedrijven zijn nog een kader aan het uitwerken en kunnen in de tussentijd occasioneel thuiswerk toestaan’, zegt Alexis Ceuterick, partner bij KPMG Law. Aan structureel telewerk zijn een aantal spelregels gekoppeld. Een overzicht.

1 Vrijwillig karakter staat centraal

‘It takes two to tango’, zegt Demeestere. ‘Telewerk is altijd gebaseerd op vrijwilligheid. Een werkgever kan thuiswerk niet zomaar opleggen, net zoals een werknemer het niet zomaar kan opeisen.’ De vrijwilligheid is verankerd in de collectieve arbeidsovereenkomst (cao 85) die het structureel en regelmatig telewerk regelt. De cao is van toepassing op alle bedrijven die structureel thuiswerk organiseren.

2 Schriftelijk document is in theorie verplicht

‘Die cao verplicht dat een schriftelijke overeenkomst opgesteld moet worden voor elke telewerker afzonderlijk. Soms wordt ook in collectieve regelingen voorzien, bijvoorbeeld in een collectieve arbeidsovereenkomst. Het best bepaal je de telewerkplek, de frequentie en de periode van het telewerk, wanneer de werknemer bereikbaar moet zijn en een eventuele kostenvergoeding’, zegt Ceuterick.

Bindende afspraken zijn alleen mogelijk in een individuele telewerkovereenkomst.Maar een schriftelijk document wordt zelden opgesteld.

Bekende voorbeelden van bedrijven die een cao met hun personeel sloten, zijn Telenet en Proximus. In beide bedrijven kan het personeel tot maximaal 60 procent vanop afstand werken. ‘Een ondernemings-cao of een telewerkpolicy kan alleen algemene voorwaarden en modaliteiten bepalen, maar kan de werknemers niet verplichten te telewerken’, zegt Demeestere. ‘Bindende afspraken kunnen alleen verankerd worden in een individuele telewerkovereenkomst. Maar bedrijven zijn terughoudend. Er wordt zelden een schriftelijk document opgesteld. Meestal blijft het beperkt tot een algemene telewerkpolicy. In theorie riskeert de werkgever dan een administratieve geldboete, maar in de praktijk loopt het niet zo’n vaart.’

Het telewerk kan ook beëindigd worden. ‘In principe kan zowel de werkgever als de werknemer een einde stellen aan het telewerk wanneer hij dat wil. Het is daarom goed dat een telewerkovereenkomst regels bevat over een terugkeer naar het kantoor en een eventuele overgangsperiode’, zegt Pascale Moreau van PwC Legal.

3 Vergoeding voor thuiskantoor kan, maar moet niet

Uw werkgever moet het werkmateriaal dat u nodig hebt ter beschikking stellen, installeren en onderhouden. Voor structureel telewerk zijn een laptop en een internetverbinding het minimum. ‘Als een werknemer eigen materiaal gebruikt, zal de werkgever een vergoeding betalen’, zegt Olivier Vanneste, verloningsspecialist bij KPMG. Daarvoor gelden forfaitaire bedragen: 20 euro per maand voor de internetverbinding, 20 euro voor het gebruik van de privé-pc en 5 euro voor een accessoire (zoals een tweede scherm of printer, met een maximum van 10 euro).

Thuiswerken brengt ook extra kosten met zich mee: het gebruik van een ruimte, verwarming en verlichting, onderhoud, kosten van kleine kantoorbenodigdheden, maar ook koffie en water. ‘Een werkgever kan maar is niet verplicht daarvoor een kostenvergoeding te betalen’, zegt Vanneste. Een thuiswerkvergoeding tot 129,48 euro is vrij van bedrijfsvoorheffing en socialezekerheidsbedragen, voor zover ze betaald wordt aan werknemers die op maandbasis gemiddeld één dag per week thuiswerken. Voor de maanden april tot september 2021 is het bedrag tijdelijk opgetrokken tot 144,31 euro. Aan een deeltijdse werknemer kan hetzelfde bedrag betaald worden.

Veel werkgevers willen vermijden dat hun werknemer op een slechte stoel aan de keukentafel werkt en voorzien in een tussenkomst bij de aankoop van kantoormeubilair.

‘De thuiswerkvergoeding kan boven op andere kostenvergoedingen komen. Denk aan de terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever, vergoedingen voor representatiekosten, een garage, carwash of parking’, vervolgt Demeestere. ‘Tal van bedrijven grijpen het telewerk aan om hun kostenvergoedingen te herzien, zonder dat de werknemer daardoor slechter af is. Zo kan een representatievergoeding verminderd worden en een telewerkvergoeding betaald worden.’

‘Veel werkgevers gaan nog een stap verder en denken aan een ergonomische en gezonde thuiswerkplek. Ze willen vermijden dat hun werknemer op een slechte stoel aan de keukentafel werkt en voorzien in een tussenkomst bij de aankoop van kantoormeubilair en van computermateriaal’, zegt Vanneste. Voorbeelden zijn een bureaustoel, -tafel, -kast, -lamp, tweede scherm, toetsenbord, muis of hoofdtelefoon.

‘Er is een limitatieve lijst van materiaal dat de fiscus en de sociale zekerheid aanvaarden als terugbetaling van kosten eigen aan de werkgever. Er moeten ook een aantal voorwaarden voldaan zijn. Het moet gaan om gelijkaardig materiaal als op kantoor en er moet rekening gehouden worden met een minimumgebruiksduur. Bijvoorbeeld tien jaar voor een bureaustoel en drie jaar voor een scherm. Luxeartikelen zoals designstoelen of gamingschermen worden niet aanvaard’, merkt Vanneste op.

‘De werkgever kan op verschillende manieren tussenkomen. Hij kan een bepaald type bureaustoel ter beschikking stellen of werknemers de vrije keuze laten. De factuur kan (gedeeltelijk) worden terugbetaald, in één keer of gespreid in de tijd. Ten slotte kan de aankoop van kantoormeubilair kaderen in een cafetariaplan, waarin een werknemer een deel van zijn loonpakket flexibel kan invullen.’

4 Flexibele arbeidstijden zijn perfect mogelijk

‘Wie telewerkt, mag zijn dag naar eigen goeddunken inplannen. Iets vroeger beginnen en stoppen met werken kan perfect’, zegt Moreau. ‘De telewerkovereenkomst legt best vast welke uren een werknemer bereikbaar moet blijven.’ Presteert u overuren tijdens het telewerk? ‘In principe is er geen recht op uitbetaling van overuren of op inhaalrust’, weet Moreau.

Kan een werkgever mij verplichten om naar kantoor te komen op een dag dat ik normaal thuiswerk? ‘Dat kan als uw werkgever meent dat uw aanwezigheid noodzakelijk is voor de bedrijfscontinuïteit. Denk aan teamvergaderingen, klantenmeetings of evaluatiegesprekken’, zegt Jessica De Bels van PwC Legal. ‘Ook hier kan een goed uitgewerkte policy zijn nut bewijzen. Die kan aangeven op welke momenten een werknemer – in strijd met gemaakte afspraken – toch naar kantoor moet komen.’

5 Geen vergoeding meer voor woon-werkverkeer bij telewerk

Veel werknemers krijgen een vergoeding voor hun woon-werkverkeer of een terugbetaling van het openbaar vervoer. Maar bij thuiswerk is er geen woon-werkverkeer. ‘In dat geval moet de werkgever geen vergoeding voor woon-werkverkeer betalen. Sterker zelfs, als ze toch wordt betaald, bestaat het risico dat de vergoeding bestempeld wordt als loon. Dan zijn bedrijfsvoorheffing en sociale zekerheidsbijdragen verschuldigd’, zegt Sandra De Weerd van PwC.

6 Extralegale voordelen blijven onveranderd

Als u telewerkt, staat de bedrijfswagen vaker op de oprit. Dat heeft geen onmiddellijke gevolgen, maar die zijn op de langere termijn niet uitgesloten.

Ook al staat de bedrijfswagen bij telewerk veel meer op de oprit, dat heeft geen onmiddellijke gevolgen. ‘Er is geen verplichting om een bedrijfswagen professioneel te gebruiken’, zegt Vanneste. ‘Het privégebruik wordt belast, ongeacht het professioneel gebruik en het aantal gereden kilometer. Het belastbaar voordeel van alle aard blijft dus ongewijzigd.’

Al zijn gevolgen op de langere termijn niet uitgesloten. ‘Thuiswerk en mobiliteit zijn met elkaar verbonden’, zegt Bart Lombaerts van PwC Tax Consultants. ‘Door het thuiswerk en de druk om de wagenparken te vergroenen herbekijken almaar meer bedrijven hun carpolicy. Ze willen ook alternatieve vervoersmiddelen aanbieden.’

7 Ongeval op weg naar crèche of winkel kan verzekerd zijn

Ongelukkig van de trap gevallen of over het tapijt gestruikeld? Bij een ongeval tijdens de werkuren op de telewerkplek is er een wettelijk vermoeden dat het gaat om een arbeidsongeval. De arbeidsongevallenverzekering van de werkgever betaalt dan een gewaarborgd inkomen tijdens de arbeidsongeschiktheid. ‘Ook verkeersongevallen tijdens kleine verplaatsingen zoals naar een lunch, de winkel, de crèche of de school van de kinderen tijdens de werkuren kunnen voor telewerkers gedekt zijn door de arbeidsongevallenverzekering’, zegt Ceuterick.

door TaxCalCul 31 augustus 2025
De recente wijzigingen in de fiscale behandeling van hybride bedrijfswagens zorgen voor nieuwe mogelijkheden voor bepaalde ondernemers. Als boekhoudkantoor met ruim 40 jaar ervaring zetten we de belangrijkste punten voor u op een rij. Voor wie is de nieuwe regeling bedoeld? De nieuwe fiscale gunstmaatregelen voor plug-inhybrides zijn specifiek gericht op zelfstandigen en eenmanszaken in de strikte zin van het woord . Concreet betekent dit: U bent een natuurlijk persoon met een btw-nummer U bent onderworpen aan de personenbelasting U heeft uw activiteiten niet ondergebracht in een vennootschap Dit is een belangrijke beperking: ondernemers die werken via een BV, commanditaire vennootschap of managementvennootschap vallen buiten deze regeling. Volgens schattingen van Febiac zijn er ongeveer 190.000 zelfstandigen met een fossiele bedrijfswagen die in aanmerking komen voor deze nieuwe regels. Wat houdt de fiscale gunstregeling precies in? Voor nieuwe bestellingen in 2025 De nieuwe regeling brengt de hybride bedrijfswagen terug in het fiscale landschap. Vanaf 1 januari 2026 zijn hybride auto's opnieuw fiscaal aftrekbaar als bedrijfswagen, met een maximale aftrek die kan oplopen tot 100%, afhankelijk van de CO2-uitstoot: Hybrides met een CO2-uitstoot tot 75 gram per kilometer: aftrekbaar tot 100% Hybrides met een CO2-uitstoot boven 75 gram per kilometer: maximaal 75% aftrekbaar Let op: verandering in uitstootcijfers Hier schuilt echter een belangrijk aandachtspunt. Autofabrikanten moeten voor eind 2025 hun uitstootcijfers aanpassen aan de nieuwe Euro6e-bis norm. Deze aanpassing zal leiden tot een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de uitstootcijfers, vooral bij hybride voertuigen. De exacte cijfers zullen pas eind dit jaar bekend zijn. Afbouw van de fiscale voordelen De nieuwe regeling is niet permanent: Vanaf 1 januari 2027 daalt het maximale aftrekpercentage voor nieuwe hybride bedrijfswagens met een uitstoot tot 50 gram CO2/km van 100% naar 95% Daarna daalt de maximale aftrek jaarlijks verder Na 31 december 2029 genieten nieuw bestelde hybrides geen enkele aftrek meer Hoe zit het met de tankkaart? De fiscale behandeling van de energiekosten voor uw hybride bedrijfswagen is als volgt: Elektriciteitskosten : De kosten voor het opladen van de batterij via laadpassen blijven tot eind 2026 volledig (100%) aftrekbaar. In 2027 daalt dit percentage naar 95%. Brandstofkosten : De aftrekbaarheid van de tankkaart voor benzine en diesel wordt sterk beperkt. De 50% aftrek tot eind 2027 geldt alleen nog voor auto's die vóór eind 2025 zijn besteld. Voor auto's besteld vanaf 1 januari 2026 zijn de fossiele tankkaarten niet meer aftrekbaar. Dit betekent dat het regelmatig opladen van uw hybride wagen fiscaal steeds belangrijker wordt. De oplaadkabel ongebruikt in de kofferbak laten liggen wordt een kostbare zaak. Wat als u onlangs een hybride bedrijfswagen heeft aangeschaft? Voor zelfstandigen met een eenmanszaak die vóór 31 december 2025 een hybride bedrijfswagen hebben besteld, blijft de huidige regeling van kracht. U kunt dit jaar blijven genieten van 75% aftrekbaarheid van de autokosten. Deze aftrekbaarheid wordt tot 2028 gedurende de hele gebruiksperiode vastgezet op 75%. Welke hybride wagens komen in aanmerking? Niet alle hybride voertuigen komen in aanmerking voor de gunstige fiscale behandeling. Alleen plug-inhybrides - auto's die zowel over een verbrandingsmotor als over een elektromotor beschikken én waarvan de batterij van buitenaf kan worden opgeladen - vallen onder de regeling. Bovendien moet u opletten voor 'valse hybrides'. Een auto wordt als 'valse hybride' beschouwd als: De auto per 100 kg autogewicht minder dan 0,5 kWh aan batterijcapaciteit heeft De CO2-uitstoot meer dan 200 gram per kilometer bedraagt Deze 'valse hybrides' krijgen een extra hoge fiscale CO2-uitstoot aangerekend, waardoor een groot deel van de fiscale aantrekkelijkheid wegvalt. Conclusie: wat betekent dit voor u als ondernemer? De nieuwe fiscale regeling voor hybride bedrijfswagens biedt zeker kansen voor zelfstandigen in eenmanszaken. Echter, gezien de beperkte doelgroep, de aankomende wijzigingen in uitstootcijfers en de geleidelijke afbouw van de voordelen, is het belangrijk om een weloverwogen beslissing te nemen. Bij TaxCalCul adviseren wij u graag persoonlijk over de fiscale implicaties voor uw specifieke situatie. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor deze regeling en wat de concrete voordelen voor u kunnen zijn? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Disclaimer: Deze informatie is gebaseerd op de huidige stand van zaken. De definitieve regeling kan nog wijzigen tot de stemming en publicatie in het Staatsblad.
door TaxCalCul 22 augustus 2025
Als ondernemer wilt u natuurlijk optimaal profiteren van de vruchten van uw harde werk. Maar hoe haalt u op een fiscaal slimme manier geld uit uw vennootschap? In deze blogpost zetten we de meest voordelige mogelijkheden voor u op een rij. Waarom een vennootschap fiscaal interessant blijft Steeds meer ondernemers in de regio Antwerpen en het Waasland kiezen voor een managementvennootschap. De belangrijkste reden? Het fiscale voordeel. Met de verlaging van de vennootschapsbelasting naar 25% (en zelfs 20% voor de eerste €100.000 winst onder bepaalde voorwaarden) is dit aanzienlijk gunstiger dan de personenbelasting, waar al snel 53,5% van uw inkomen wordt afgeroomd, plus tot 20,5% socialezekerheidsbijdragen. Bovendien is een belangrijke drempel weggevallen: voor een besloten vennootschap (BV) is geen verplicht minimumkapitaal meer nodig. Tien fiscaalvriendelijke manieren om geld uit uw vennootschap te halen 1. Dividenduitkering met verlaagd tarief De meest directe manier om winst uit uw vennootschap te halen is via dividenden. Standaard worden deze belast aan 30%, maar via het VVPR-bis-regime kunt u vaak genieten van een verlaagd tarief van 15%. Let op: Er geldt een wachttermijn van drie jaar voordat u van dit voordelige tarief kunt genieten De regeling is alleen van toepassing op kapitaal ingebracht na 30 juni 2013 Heeft u al langer een vennootschap? Dan is het systeem van de liquidatiereserve mogelijk interessanter 2. Liquidatiereserve: nu nog voordeliger Met een liquidatiereserve kunt u winst fiscaalvriendelijk opzij zetten. U betaalt eenmalig 10% belasting op de in aanmerking komende winst van het boekjaar, bovenop de gewone vennootschapsbelasting. Bij stopzetting van uw vennootschap kunt u deze reserve belastingvrij uitkeren. Goed nieuws: De regering heeft besloten dat u deze reserves nu al na drie jaar kunt uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing (in plaats van na vijf jaar tegen 5%). Deze maatregel is sinds 1 juli 2025 van kracht. U kunt dus nu al kiezen: ofwel dividenden uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing na drie jaar, ofwel nog twee jaar wachten en 5% betalen. Voor nieuw aangelegde reserves geldt alleen het nieuwe regime met drie jaar wachttijd en een tarief van 6,5%. 3. Kapitaalvermindering: deels belastingvrij Een kapitaalvermindering is een derde mogelijkheid om geld uit uw vennootschap te halen. Het voordeel is dat een deel zonder roerende voorheffing kan worden uitgekeerd. Let wel op: sinds 2018 is dit niet meer volledig belastingvrij. U betaalt roerende voorheffing pro rata de verhouding van belaste reserves tegenover het kapitaal. 4. Vastgoed financieren via uw aanvullend pensioen Wist u dat u als zelfstandige of bedrijfsleider vastgoed kunt kopen met het geld dat u gespaard hebt via uw aanvullend pensioen? Via het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ) of een Individuele Pensioentoezegging (IPT) kunt u fiscaal voordelig sparen. Het grote voordeel: u kunt een deel van deze gelden als voorschot gebruiken voor de aankoop van onroerend goed in België of elders in Europa. De intresten die u op deze voorschotten betaalt, kunnen lager liggen dan bij een traditionele hypothecaire lening. 5. Lening aan uw vennootschap via rekening-courant Als bedrijfsleider kunt u een lening toekennen aan uw vennootschap via uw rekening-courant. Voor deze lening of vordering ontvangt u intresten waarop u 30% roerende voorheffing betaalt. Dit is voordeliger dan uzelf loon uitbetalen, want daarop gelden de hogere tarieven van de personenbelasting plus sociale bijdragen. Voor uw vennootschap zijn de intresten bovendien aftrekbaar van de belastbare winst, in tegenstelling tot dividenden. Zorg er wel voor dat het geleende bedrag en de intresten proportioneel zijn, anders kan de fiscus die intresten alsnog als dividend beschouwen. 6. Forfaitaire onkostenvergoeding Zelfstandigen die regelmatig op verplaatsing gaan, kunnen aanspraak maken op een belastingvrije onkostenvergoeding voor binnenlandse dienstreizen. Dit kan op basis van werkelijke kosten of via bepaalde forfaits (maand- of dagvergoeding). Ook voor thuiswerk of wagenkosten kunt u forfaitaire vergoedingen uitbetalen, wat een fiscaal interessante aanvulling op uw inkomen kan zijn. 7. Opties of warranten Een minder bekende maar fiscaal interessante techniek is het toekennen van aandelenopties of warranten aan uzelf via uw vennootschap. Deze financiële instrumenten geven u het recht om aandelen te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. Het voordeel: de toekenning wordt forfaitair belast tegen 18% tot 23% van de waarde van de onderliggende aandelen. Na een jaar kunt u de opties uitoefenen, en de eventuele meerwaarde bij verkoop van de aandelen is onbelast. 8. Maaltijd- en/of ecocheques Maaltijd- en ecocheques zijn niet onderworpen aan belastingen of sociale bijdragen, wat ze tot een fiscaalvriendelijk onderdeel van uw verloning maakt. Ze zijn weliswaar niet aftrekbaar in de vennootschapsbelasting, maar blijven een interessante optie. 9. Verhuren aan uw vennootschap Heeft u een werkplek in uw privéwoning? Dan kunt u deze verhuren aan uw vennootschap. Op de huurinkomsten mag u een kostenforfait van 40% aftrekken, waardoor slechts 60% belast wordt in de personenbelasting. Opgelet: De huurprijs moet marktconform zijn. Bij een excessieve huurprijs kan de fiscus deze herkwalificeren als loon, waarop personenbelasting en sociale bijdragen verschuldigd zijn. 10. Vergoeding bestuurder (tantième) Tot slot kunt u uzelf vanuit de vennootschap een tantième uitkeren als beloning voor geleverde prestaties. Het voordeel is dat deze kosten aftrekbaar zijn voor de vennootschap, en dat de tantième vaak een jaar later belast wordt in de personenbelasting, wat uitstel van belasting betekent. Persoonlijk advies op maat Bij TaxCalCul begrijpen we dat elke onderneming uniek is. Met meer dan 40 jaar ervaring in boekhouding, accountancy en vennootschapsrecht helpen wij u graag bij het maken van de juiste keuzes om fiscaal optimaal te profiteren van uw harde werk. Disclaimer: Dit artikel is informatief van aard en bevat algemene informatie. Voor specifiek advies toegespitst op uw situatie raden wij aan contact op te nemen met een van onze adviseurs. De fiscale regelgeving kan wijzigen, dus raadpleeg altijd een professional voor de meest actuele informatie.
door TaxCalCul 11 augustus 2025
Als ondernemer met een vennootschap wilt u natuurlijk op de meest fiscaal voordelige manier geld uit uw bedrijf halen. De liquidatiereserve is daarbij een waardevol instrument. Maar let op: de spelregels veranderen binnenkort. In deze blogpost leggen we uit wat dit voor u betekent en of het interessant kan zijn om opgebouwde liquidatiereserves sneller uit te keren.
Laad meer berichten