COVID-19: update coronamaatregelen

Overzicht nieuwe maatregelen

Vanaf maandag 19 oktober gaan verstrengde maatregelen in.

Wij verwijzen hiervoor naar het persbericht van 16 oktober 2020.

Momenteel wachten we nog op een aantal besluiten die deze maatregelen concreet zullen behandelen. 

Meer info:

Vrijgestelde reserve ter versterking van de solvabiliteit en het eigen vermogen van de vennootschappen ten gevolge van de COVID-19-pandemie

Circulaire 2020/C/122 bespreekt de bepalingen over de vrijgestelde reserve ter versterking van de solvabiliteit en het eigen vermogen van de vennootschappen ten gevolge van de COVID-19-pandemie die werden ingevoerd door de wet van 23.06.2020 houdende fiscale bepalingen ter bevordering van de liquiditeit en solvabiliteit van ondernemingen in het kader van de bestrijding van de economische gevolgen van de COVID-19-pandemie.

Tijdelijke vrijstelling: enkele verduidelijkingen

Voor het aanslagjaar 2019 of 2020 dat verband houdt met een boekjaar dat afgesloten werd in de periode van 13 maart 2019 tot 31 juli 2020, kan een vennootschap aanspraak maken op een tijdelijke vrijstelling van het geheel of een deel van het resultaat van het belastbaar tijdperk. Dat is mogelijk in het geval van eventuele verliezen die worden geleden in de loop van het volgende belastbaar tijdperk dat verbonden is met, naargelang het geval, het aanslagjaar 2020 of 2021.

U kunt de vrijstelling niet aanvragen als uw vennootschap:

  • is overgegaan tot een vermindering of een verdeling van het eigen vermogen (titel 3.1 van de circulaire)
  • een bijzonder fiscaal stelsel geniet (titel 3.2 van de circulaire)
  • in moeilijkheden verkeert (titel 3.3 van de circulaire)
  • banden heeft met belastingparadijzen (titel 3.4 van de circulaire).
Aanvraag via een opgave 275 COV
  • U hebt uw aangifte in de VenB of de BNI-ven nog niet ingediend?
       Dien uw aangifte in via Biztax en vul de opgave 275 COV in (zie nummer 36 van de circulaire).
  • Hebt u uw aangifte al ingediend en is de indieningstermijn nog niet verstreken?
       Wijzig uw aangifte zelf via Biztax en vul de opgave 275 COV in.
       Als dat niet mogelijk is, bezorgt u de opgave 275 COV ten laatste op 30 november 2020 aan de bevoegde dienst.
       U vindt de gegevens van die dienst terug in de rubriek ‘Nuttige informatie’ van Biztax (zie nummer 39 van de circulaire).
  • Hebt u uw aangifte al ingediend en is de indieningstermijn verstreken?
       Bezorg de opgave 275 COV ten laatste op 30 november 2020 aan de bevoegde dienst.
       U vindt de gegevens van die dienst terug in de rubriek ‘Nuttige informatie’ van Biztax (zie nummers 37 en 38 van de circulaire).

Voor meer info:

Decembervoorschot btw 2020

Bent u btw-belastingplichtige en dient u kwartaal- of maandaangiften in?
 Dan moet u dit jaar  geen  decembervoorschot betalen op de btw met betrekking tot uw verrichtingen van:

  • het vierde kwartaal 2020 (als u kwartaalaangiften indient) of
  • de maand december 2020 (als u maandaangiften indient).

Vrijstellingsaanvraag van sociale bijdragen door moeilijkheden ten gevolge van de coronamaatregelen: wat moet u weten? 

De volgende zelfstandigen die moeilijkheden ondervinden door de coronacrisis kunnen bij hun socialezekerheidsfonds een vrijstelling aanvragen tot betaling van de bijdragen:

  • Zelfstandigen in hoofdberoep
  • Meewerkende echtgenoot binnen het maxistatuut
  • Primostarter
  • Student-zelfstandigen als zijn bijdrage minstens gelijk zijn aan de bijdragen verschuldigd in hoofdberoep
  • gepensioneerden met een zelfstandige activiteit

Volgende personen mogen geen vrijstellingsaanvraag indienen: zelfstandigen in bijberoep, student-zelfstandigen die geen bijdrage betaalt zoals een zelfstandigen in hoofdberoep en gelijkgestelden met bijberoep (artikel 37). 

Let op: vrijgestelde kwartalen komen niet in aanmerking voor pensioenopbouw (met mogelijkheid tot regularisatie binnen 5 jaar voor behoud van rechten). Het is mogelijk voordeliger om een vermindering of een uitstel van de sociale bijdragen te vragen alvorens een vrijstelling aangevraagd wordt. 

Blijf op de hoogte van de meest recente maatregelen voor zelfstandigen die moeilijkheden ondervinden door de coronacrisis

Bel gratis naar 0800 12 018 – Elke werkdag van 8.30 uur tot 12 uur en van 13 tot 17 uur (op vrijdag tot 16 uur) of surf naar  https://www.rsvz.be/nl/news/moeilijkheden-door-het-coronavirus.

Maatregelen van PMV tegen de impact van het coronavirus

Heel wat Vlaamse bedrijven hebben te kampen met het coronavirus, of met de gevolgen van de maatregelen die zijn genomen om het virus in te dijken. De economische impact is groot. De impact en de duur van de crisis vraagt dat ondernemingen over voldoende eigen vermogen kunnen beschikken, maar dat er ook extra maatregelen worden genomen om hun solvabiliteit te versterken.

De financiële en andere middelen die PMV mee in de markt zet, zullen een belangrijke rol gaan spelen bij de relance van de Vlaamse economie.

Meer info: 

Brussels Hoofdstedelijk Gewest: toekenning van een premie van 3000 euro voor ondernemingen die verplicht moeten sluiten

De Brusselse regering heeft beslist de etablissementen die recht hebben op de premie te identificeren op basis van de NACE BTW-codes van de ondernemingen. 

Komen aldus in aanmerking voor de premie:

  • de etablissementen die verplicht moeten sluiten met uitsluitend de NACE-code 56.301 “Cafés en bars”;
  • de etablissementen die verplicht moeten sluiten met de dubbele NACE-code 56.301 “Cafés en bars” en 56.102 “Eetgelegenheden met beperkte bediening”;
  • de etablissementen met een NACE-code voor eetgelegenheden (56.101 en 56.102) die verplicht moeten sluiten en die aan de hand van een attest van de accountant kunnen bewijzen geen omzet te hebben in oktober.

De ondernemingen kunnen de premie ontvangen voor elk van hun vestigingen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Let wel: elke onderneming heeft recht op maximaal vijf premies die dus overeenkomen met maximaal vijf vestigingen. Ondernemingen die niet aan de sluitingsverplichting voldoen of deze niet hebben nageleefd, en die dus werden bestraft, komen niet in aanmerking voor deze premie.

Brussels Hoofdstedelijk Gewest –   Premie van 4000 euro voor culturele en creatieve verenigingen die getroffen zijn door de coronacrisis

Onder bepaalde voorwaarden, zoals beschreven in het Besluit, kunnen culturele en creatieve verenigingen zonder winstoogmerk die getroffen zijn door de coronacrisis een eenmalige premie van 4000 euro ontvangen. Zij kunnen hun premieaanvraag tot uiterlijk 23 november 2020 indienen bij Brussel Economie en Werkgelegenheid (BEW). Daartoe moeten ze een formulier invullen dat ter beschikking staat op de website van de BEW. Binnen de maand na ontvangst van de aanvraag, zal de BEW beslissen of de steun al dan niet zal worden toegekend. 

Een steun van 2000 euro wordt automatisch toegekend aan de aanvragers die reeds een steun hadden ontvangen zoals voorzien in het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nr. 2020/42 betreffende de toekenning van een premie voor de creatieve en culturele instellingen zonder winstoogmerk getroffen door COVID-19-crisis.

Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht ten gevolge van de sluiting van een kinderdagverblijf, school of opvangcentrum voor gehandicapten

Het corona-ouderschapsverlof liep af op 30 september 2020.

Voor de periode van 1 oktober 2020 tot en met 31 december 2020 kunnen werknemers die verlof zouden moeten nemen om een kind op te vangen, ten gevolge van de sluiting van de kinderopvang, de school of een opvang voor gehandicapten wegens coronamaatregelen een beroep doen op het stelsel van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht.

Wettelijke basis: de wet van xx (datum nog te bepalen) oktober 2020 tot het openstellen van tijdelijke werkloosheid overmacht corona voor werknemers in geval van sluiting van de school, opvang of centrum voor opvang voor personen met een handicap van hun kind.

Meer info:

Nieuwe uitkering: de beschermingsuitkering vanaf 1 oktober 2020

Vanaf 1 oktober 2020 staat de RVA in voor een nieuwe uitkering: de ‘beschermingsuitkering’ (koninklijk besluit van 6 mei 2019 dat in het BS werd gepubliceerd op 20 mei 2019).

Die uitkering is bestemd voor bepaalde rechthebbenden op inschakelingsuitkeringen bij wie het recht afloopt.

Om recht te hebben op de beschermingsuitkering moet de rechthebbende op inschakelingsuitkeringen erkend worden als ‘niet toeleidbaar’ vóór de einddatum van het recht op inschakelingsuitkeringen en een specifiek of aangepast traject hebben gevolgd.

Op de einddatum van het recht op inschakelingsuitkeringen moet de werkzoekende geen aanvraag indienen om de beschermingsuitkering te krijgen. Hij moet daarentegen op het einde van elke maand een controlekaart indienen bij zijn uitbetalingsinstelling.

De niet-toeleidbare werkzoekende ontvangt een beschermingsuitkering met hetzelfde bedrag als dat van de inschakelingsuitkering die hij daarvoor ontving (behalve wanneer zijn gezinstoestand verandert).

Meer info:

FAQ Tijdelijke werkloosheid corona

Deze FAQ werd laatst bijgewerkt op 15 oktober 2020.

Meer info:

Bron: ITAA

door TaxCalCul 31 augustus 2025
De recente wijzigingen in de fiscale behandeling van hybride bedrijfswagens zorgen voor nieuwe mogelijkheden voor bepaalde ondernemers. Als boekhoudkantoor met ruim 40 jaar ervaring zetten we de belangrijkste punten voor u op een rij. Voor wie is de nieuwe regeling bedoeld? De nieuwe fiscale gunstmaatregelen voor plug-inhybrides zijn specifiek gericht op zelfstandigen en eenmanszaken in de strikte zin van het woord . Concreet betekent dit: U bent een natuurlijk persoon met een btw-nummer U bent onderworpen aan de personenbelasting U heeft uw activiteiten niet ondergebracht in een vennootschap Dit is een belangrijke beperking: ondernemers die werken via een BV, commanditaire vennootschap of managementvennootschap vallen buiten deze regeling. Volgens schattingen van Febiac zijn er ongeveer 190.000 zelfstandigen met een fossiele bedrijfswagen die in aanmerking komen voor deze nieuwe regels. Wat houdt de fiscale gunstregeling precies in? Voor nieuwe bestellingen in 2025 De nieuwe regeling brengt de hybride bedrijfswagen terug in het fiscale landschap. Vanaf 1 januari 2026 zijn hybride auto's opnieuw fiscaal aftrekbaar als bedrijfswagen, met een maximale aftrek die kan oplopen tot 100%, afhankelijk van de CO2-uitstoot: Hybrides met een CO2-uitstoot tot 75 gram per kilometer: aftrekbaar tot 100% Hybrides met een CO2-uitstoot boven 75 gram per kilometer: maximaal 75% aftrekbaar Let op: verandering in uitstootcijfers Hier schuilt echter een belangrijk aandachtspunt. Autofabrikanten moeten voor eind 2025 hun uitstootcijfers aanpassen aan de nieuwe Euro6e-bis norm. Deze aanpassing zal leiden tot een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de uitstootcijfers, vooral bij hybride voertuigen. De exacte cijfers zullen pas eind dit jaar bekend zijn. Afbouw van de fiscale voordelen De nieuwe regeling is niet permanent: Vanaf 1 januari 2027 daalt het maximale aftrekpercentage voor nieuwe hybride bedrijfswagens met een uitstoot tot 50 gram CO2/km van 100% naar 95% Daarna daalt de maximale aftrek jaarlijks verder Na 31 december 2029 genieten nieuw bestelde hybrides geen enkele aftrek meer Hoe zit het met de tankkaart? De fiscale behandeling van de energiekosten voor uw hybride bedrijfswagen is als volgt: Elektriciteitskosten : De kosten voor het opladen van de batterij via laadpassen blijven tot eind 2026 volledig (100%) aftrekbaar. In 2027 daalt dit percentage naar 95%. Brandstofkosten : De aftrekbaarheid van de tankkaart voor benzine en diesel wordt sterk beperkt. De 50% aftrek tot eind 2027 geldt alleen nog voor auto's die vóór eind 2025 zijn besteld. Voor auto's besteld vanaf 1 januari 2026 zijn de fossiele tankkaarten niet meer aftrekbaar. Dit betekent dat het regelmatig opladen van uw hybride wagen fiscaal steeds belangrijker wordt. De oplaadkabel ongebruikt in de kofferbak laten liggen wordt een kostbare zaak. Wat als u onlangs een hybride bedrijfswagen heeft aangeschaft? Voor zelfstandigen met een eenmanszaak die vóór 31 december 2025 een hybride bedrijfswagen hebben besteld, blijft de huidige regeling van kracht. U kunt dit jaar blijven genieten van 75% aftrekbaarheid van de autokosten. Deze aftrekbaarheid wordt tot 2028 gedurende de hele gebruiksperiode vastgezet op 75%. Welke hybride wagens komen in aanmerking? Niet alle hybride voertuigen komen in aanmerking voor de gunstige fiscale behandeling. Alleen plug-inhybrides - auto's die zowel over een verbrandingsmotor als over een elektromotor beschikken én waarvan de batterij van buitenaf kan worden opgeladen - vallen onder de regeling. Bovendien moet u opletten voor 'valse hybrides'. Een auto wordt als 'valse hybride' beschouwd als: De auto per 100 kg autogewicht minder dan 0,5 kWh aan batterijcapaciteit heeft De CO2-uitstoot meer dan 200 gram per kilometer bedraagt Deze 'valse hybrides' krijgen een extra hoge fiscale CO2-uitstoot aangerekend, waardoor een groot deel van de fiscale aantrekkelijkheid wegvalt. Conclusie: wat betekent dit voor u als ondernemer? De nieuwe fiscale regeling voor hybride bedrijfswagens biedt zeker kansen voor zelfstandigen in eenmanszaken. Echter, gezien de beperkte doelgroep, de aankomende wijzigingen in uitstootcijfers en de geleidelijke afbouw van de voordelen, is het belangrijk om een weloverwogen beslissing te nemen. Bij TaxCalCul adviseren wij u graag persoonlijk over de fiscale implicaties voor uw specifieke situatie. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor deze regeling en wat de concrete voordelen voor u kunnen zijn? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Disclaimer: Deze informatie is gebaseerd op de huidige stand van zaken. De definitieve regeling kan nog wijzigen tot de stemming en publicatie in het Staatsblad.
door TaxCalCul 22 augustus 2025
Als ondernemer wilt u natuurlijk optimaal profiteren van de vruchten van uw harde werk. Maar hoe haalt u op een fiscaal slimme manier geld uit uw vennootschap? In deze blogpost zetten we de meest voordelige mogelijkheden voor u op een rij. Waarom een vennootschap fiscaal interessant blijft Steeds meer ondernemers in de regio Antwerpen en het Waasland kiezen voor een managementvennootschap. De belangrijkste reden? Het fiscale voordeel. Met de verlaging van de vennootschapsbelasting naar 25% (en zelfs 20% voor de eerste €100.000 winst onder bepaalde voorwaarden) is dit aanzienlijk gunstiger dan de personenbelasting, waar al snel 53,5% van uw inkomen wordt afgeroomd, plus tot 20,5% socialezekerheidsbijdragen. Bovendien is een belangrijke drempel weggevallen: voor een besloten vennootschap (BV) is geen verplicht minimumkapitaal meer nodig. Tien fiscaalvriendelijke manieren om geld uit uw vennootschap te halen 1. Dividenduitkering met verlaagd tarief De meest directe manier om winst uit uw vennootschap te halen is via dividenden. Standaard worden deze belast aan 30%, maar via het VVPR-bis-regime kunt u vaak genieten van een verlaagd tarief van 15%. Let op: Er geldt een wachttermijn van drie jaar voordat u van dit voordelige tarief kunt genieten De regeling is alleen van toepassing op kapitaal ingebracht na 30 juni 2013 Heeft u al langer een vennootschap? Dan is het systeem van de liquidatiereserve mogelijk interessanter 2. Liquidatiereserve: nu nog voordeliger Met een liquidatiereserve kunt u winst fiscaalvriendelijk opzij zetten. U betaalt eenmalig 10% belasting op de in aanmerking komende winst van het boekjaar, bovenop de gewone vennootschapsbelasting. Bij stopzetting van uw vennootschap kunt u deze reserve belastingvrij uitkeren. Goed nieuws: De regering heeft besloten dat u deze reserves nu al na drie jaar kunt uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing (in plaats van na vijf jaar tegen 5%). Deze maatregel is sinds 1 juli 2025 van kracht. U kunt dus nu al kiezen: ofwel dividenden uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing na drie jaar, ofwel nog twee jaar wachten en 5% betalen. Voor nieuw aangelegde reserves geldt alleen het nieuwe regime met drie jaar wachttijd en een tarief van 6,5%. 3. Kapitaalvermindering: deels belastingvrij Een kapitaalvermindering is een derde mogelijkheid om geld uit uw vennootschap te halen. Het voordeel is dat een deel zonder roerende voorheffing kan worden uitgekeerd. Let wel op: sinds 2018 is dit niet meer volledig belastingvrij. U betaalt roerende voorheffing pro rata de verhouding van belaste reserves tegenover het kapitaal. 4. Vastgoed financieren via uw aanvullend pensioen Wist u dat u als zelfstandige of bedrijfsleider vastgoed kunt kopen met het geld dat u gespaard hebt via uw aanvullend pensioen? Via het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ) of een Individuele Pensioentoezegging (IPT) kunt u fiscaal voordelig sparen. Het grote voordeel: u kunt een deel van deze gelden als voorschot gebruiken voor de aankoop van onroerend goed in België of elders in Europa. De intresten die u op deze voorschotten betaalt, kunnen lager liggen dan bij een traditionele hypothecaire lening. 5. Lening aan uw vennootschap via rekening-courant Als bedrijfsleider kunt u een lening toekennen aan uw vennootschap via uw rekening-courant. Voor deze lening of vordering ontvangt u intresten waarop u 30% roerende voorheffing betaalt. Dit is voordeliger dan uzelf loon uitbetalen, want daarop gelden de hogere tarieven van de personenbelasting plus sociale bijdragen. Voor uw vennootschap zijn de intresten bovendien aftrekbaar van de belastbare winst, in tegenstelling tot dividenden. Zorg er wel voor dat het geleende bedrag en de intresten proportioneel zijn, anders kan de fiscus die intresten alsnog als dividend beschouwen. 6. Forfaitaire onkostenvergoeding Zelfstandigen die regelmatig op verplaatsing gaan, kunnen aanspraak maken op een belastingvrije onkostenvergoeding voor binnenlandse dienstreizen. Dit kan op basis van werkelijke kosten of via bepaalde forfaits (maand- of dagvergoeding). Ook voor thuiswerk of wagenkosten kunt u forfaitaire vergoedingen uitbetalen, wat een fiscaal interessante aanvulling op uw inkomen kan zijn. 7. Opties of warranten Een minder bekende maar fiscaal interessante techniek is het toekennen van aandelenopties of warranten aan uzelf via uw vennootschap. Deze financiële instrumenten geven u het recht om aandelen te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. Het voordeel: de toekenning wordt forfaitair belast tegen 18% tot 23% van de waarde van de onderliggende aandelen. Na een jaar kunt u de opties uitoefenen, en de eventuele meerwaarde bij verkoop van de aandelen is onbelast. 8. Maaltijd- en/of ecocheques Maaltijd- en ecocheques zijn niet onderworpen aan belastingen of sociale bijdragen, wat ze tot een fiscaalvriendelijk onderdeel van uw verloning maakt. Ze zijn weliswaar niet aftrekbaar in de vennootschapsbelasting, maar blijven een interessante optie. 9. Verhuren aan uw vennootschap Heeft u een werkplek in uw privéwoning? Dan kunt u deze verhuren aan uw vennootschap. Op de huurinkomsten mag u een kostenforfait van 40% aftrekken, waardoor slechts 60% belast wordt in de personenbelasting. Opgelet: De huurprijs moet marktconform zijn. Bij een excessieve huurprijs kan de fiscus deze herkwalificeren als loon, waarop personenbelasting en sociale bijdragen verschuldigd zijn. 10. Vergoeding bestuurder (tantième) Tot slot kunt u uzelf vanuit de vennootschap een tantième uitkeren als beloning voor geleverde prestaties. Het voordeel is dat deze kosten aftrekbaar zijn voor de vennootschap, en dat de tantième vaak een jaar later belast wordt in de personenbelasting, wat uitstel van belasting betekent. Persoonlijk advies op maat Bij TaxCalCul begrijpen we dat elke onderneming uniek is. Met meer dan 40 jaar ervaring in boekhouding, accountancy en vennootschapsrecht helpen wij u graag bij het maken van de juiste keuzes om fiscaal optimaal te profiteren van uw harde werk. Disclaimer: Dit artikel is informatief van aard en bevat algemene informatie. Voor specifiek advies toegespitst op uw situatie raden wij aan contact op te nemen met een van onze adviseurs. De fiscale regelgeving kan wijzigen, dus raadpleeg altijd een professional voor de meest actuele informatie.
door TaxCalCul 11 augustus 2025
Als ondernemer met een vennootschap wilt u natuurlijk op de meest fiscaal voordelige manier geld uit uw bedrijf halen. De liquidatiereserve is daarbij een waardevol instrument. Maar let op: de spelregels veranderen binnenkort. In deze blogpost leggen we uit wat dit voor u betekent en of het interessant kan zijn om opgebouwde liquidatiereserves sneller uit te keren.
Laad meer berichten