Terugbetaling forfaitaire onkosten

Terugbetaling forfaitaire onkosten

 

De Dienst Voorafgaande Beslissingen (DVB) van de FOD Financiën stelde blijkbaar voldoende “dubbel gebruik” vast om te beslissen dat de forfaitaire terugbetalingen van kosten door een professionele vennootschap (management, eenpersoons of andere) aan haar zaakvoerder(s), enig aandeelhouder of meerderheidsaandeelhouder(s), zich zullen beperken tot 15 euro per maand voor parkingkosten lager of gelijk aan 10 euro, tot 15 euro per maand voor carwashkosten (voor zover het gaat over een bedrijfsvoertuig, in hoofdzaak gebruikt voor beroepsgebruik) en tot 20 euro per maand voor kleine representatiekosten lager of gelijk aan 5 euro.



De terugbetaling van hierboven niet vermelde kosten kan steeds worden toegestaan op basis van werkelijke stukken, met dien verstande uiteraard dat de forfaitaire kosten zoals hierboven bepaald niet meer het voorwerp kunnen uitmaken van enige terugbetaling op basis van werkelijke stukken.


Terugbetaling van forfaitaire kosten RSZ


De RSZ staat de terugbetaling op forfaitaire basis enkel toe indien de werkgever kan aantonen dat het in feite onmogelijk is om het bedrag van de werkelijke kosten te bepalen, of wanneer zijn raming of zijn terugbetaling praktische problemen geeft, te wijten aan problemen van bewijs of het houden van een administratie of boekhouding die buiten proportie is in verhouding tot de terug te betalen bedragen. Men moet dan ook aantonen dat de forfaitaire vergoeding overeenstemt met de werkelijke uitgaven.


De RSZ heeft in zijn instructies een lijst van de verschillende posten gepubliceerd waarvoor de RSZ een forfaitaire raming aanvaardt, en tevens de bedragen en de voorwaarden waarin zij mogen worden toegepast.


De RSZ herinnert eraan dat het moet gaan om forfaits die geacht worden werkelijk gemaakte kosten te dekken. Op vraag van de RSZ zal de werkgever dus zijn systeem van kostenvergoeding moeten kunnen motiveren door, indien gevraagd, geschreven documenten zoals het arbeidsreglement, dienstnota’s of bijlagen aan de arbeidsovereenkomst voor te leggen en aan te tonen dat wanneer hij één van de in de tabel opgenomen forfaits toekent, het om een werknemer gaat voor wie de erdoor beoogde kost plausibel is in het raam van zijn functieomschrijving en werkomstandigheden.

door TaxCalCul 15 juni 2025
Als erkend boekhoudkantoor met meer dan 40 jaar ervaring ziet TaxCalCul jaarlijks dezelfde fouten terugkeren in belastingaangiftes. Deze fouten kunnen u onnodig geld kosten. Wij zetten de meest voorkomende misstappen op een rij, zodat u geen euro meer laat liggen.
Ontdek hoe u vanaf juli 2025 slechts 6% BTW betaalt op nieuwbouw via projectontwikkelaars. TaxCalCul
door TaxCalCul 2 juni 2025
Nieuwe regeling vanaf 1 juli 2025 biedt kansen voor kopers én investeerders
door TaxCalCul 19 mei 2025
Als boekhoudkantoor met meer dan 40 jaar ervaring krijgen we regelmatig vragen van klanten over bijverdiensten. Of het nu gaat om een zelfstandige activiteit in bijberoep, verenigingswerk of het verkopen van producten online - veel ondernemers en particulieren zoeken naar manieren om extra inkomsten te genereren. Maar wat blijft er netto over na belastingen? In deze blogpost geven we een overzicht van de verschillende soorten bijverdiensten en hun fiscale behandeling.
Laad meer berichten